torsdag 26 november 2015

Hur vet man när första mensen kommer

Från humörssvängningar till alla hygienartiklar som finns att välja bland. Läs mer om mens och allt omkring det. Ta del av information och tips på Libresse.


Lär dig mer om leva med mens här! Tips och råd kring intimhygien.

Hitta all information här! Läs svaren på alla frågor om mensen som du kanske själv funderat över. Det är svårt att beskriva hur det känns att få sin första mens.


Jag undrar när de sista tecknet på att mensen kommer. Jag vet hur de ser ut när de kommer de sista innan mensen men jag undrar verkligen efter som en i min klass har fått mens o vi har lika mkt könshår o under armarna. Kan du lista ut när jag kommer få mens när du vet lite om mig o min kropp. Man har ju inte haft det innan så hur ska man kunna veta ?

Sedan har många oregelbunden mens speciellt i början så då är det inte lätt att hålla koll. Plus att de flesta är barn när de får första mensen , jag var 12. Vuxna kvinnor har oftast men inte allti mer regelbunden menscykel så man vet på ett ungefär när den är på gång.


Det går inte att veta exakt när första mensen kommer men det är vanligt att den kommer ungefär två år efter att brösten har börjat växa. Innan mensen kommer växer det hår på könet. Det är också vanligt att ha flytningar ett tag innan, kanske under några år. Många av besvären kan du behandla själv, om det behövs.


De besvär du kan få när du har mens kan variera från en gång till en annan, både vilka besvär du får och hur svåra de är. Jag har ganska oregelbunden mens. Jag brukar dock märka av ägglossningen så två veckor senare använder jag binda utfall att om jag ska någonstans där jag inte snabbt kan fixa det om mensen kommer. Jag brukar känna när det börjar så är jag hemma hinner jag fixa mensskydd innan det är för sent.


Att få sin första mens kan kännas både märkligt och roligt. Det kan uppstå mycket tankar och funderingar kring vad som är normalt och inte. Vissa får mens redan vid tio års ålder medan det för andra kan dröja ända upp till sexton år.


Detta är speciellt vanligt under det första året med mens.

Så låt er inte luras att ni fått regelbunden mens bara för att den kommer som den ska två gånger på rad. Därför bör man alltid ha en binda eller tampong i sin väska även om mensen inte ska komma denna vecka, för man kan aldrig veta till 1. Fråga först dottern om hur mycket hon vet om mensen så att du inte får den där minen med ”jaha, och? Försök att prata om dina egna mensupplevelser, både som tonåring och kvinna, för att dottern ska kunna relatera till ämnet på ett mer personligt sätt.


En del tycker att det känns jobbigt, kanske har ingen av kompisarna fått mens ännu och det är svårt att veta vilket mensskydd man ska använda. Andra längtar till sin första mens. Det kan kännas som att ”alla andra” fått mens och när man väl får den själv är det en lättnad. Mensen kommer vid olika åldrar för olika personer.


Eller kanske inte exakta åldern, det vet väll ingen? Nej, precis som du skriver vet ingen exakt hur gammal man kommer att vara när man får sin första mens. Men det man vet är att den första mensen brukar komma något eller några år efter det att puberteten har startat. När man får sin första mens beror på när man kommer in i puberteten.


Har mensen inte kommit runt års ålder bör man träffa en läkare för att se att allt är okej. Det ÄR svårt att veta när första mensen kommer , eftersom dels alla funkar lite olika och dels första mensen inte als behöver likna kommande menser och dels för att man inte vet vilka tecken man ska känna efter - eftersom alla är lite olika. Om man hela tiden pratar om att mensen kommer snart kan flickan uppleva sig som onormal om den dröjer. Risk att man upplever sig tjock.


När den kommer går ofta i arv. Alla tjejer som närmar sig mensen får flytningar – det är helt normalt. Men om man inte vet vad det är kan man förstås bli orolig.


Har du sett vita fläckar i trosorna någon gång? Normalt räknar man med att man är gravid i veckor, men utgår då från sista mensens första dag. Detta innebär att du egentligen inte är gravid de två första veckorna, eftersom du inte haft ägglossning. Hur ser flytningar ut? Väljer du att istället utgå ifrån befruktningen så är graviditeten endast veckor.


Jag kom och tänka på det nu när jag skulle räkna ut nästa gång jag får min mena. Alltså nu har jag haft mens i över år så nog antar man att min mens borde vara lite regelb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg