torsdag 19 november 2015

Hur är finska kvinnor

Finland är en otrolig plats att besöka (på sommaren). Helsingfors är en väldigt populär destination för turister och de finska tjejerna är otroligt heta. Kolla här bara: Jag tror nog att du förstår vad jag menar, haha. Oavsett va är finska kvinnor (såklart) lite annorlunda än andra tjejer på andra ställen. Faktum är att kvinnor med höga betyg söker sig till sådana linjer som är svåra att komma in på, som psykologi där en stor majoritet av de antagna studerande är kvinnor.


Hur är finska kvinnor

En man med sämre betyg kan däremot ganska lätt komma in på ett tekniskt universitet där konkurrensen är betydligt lägre. När du blir inbjuden till ett finskt hem så vet du att du kommer att få träffa finländarens sanna jag. Du förväntas inte klä upp dig, uppträda stelt eller något i den stilen – bekvämt är ordet.


Finsk gästfrihet visar sig i oändliga mängder mat och dryck, och ju mer avslappnad du är desto mer njuter värdparet. Hans Raab är själv finlandssvensk och flitigt anlitad som föreläsare när det handlar om finsk historia och finsk kultur. Fredagen den december är det dags igen, då framträder han i Hallstavik Folkets Hus med ett föredrag om den finska kvinnans roll i bygget av det finska samhället. Och asiatiska kvinnor är ju kända som folk- och rasförrädare, precis som finska kvinnor.


Jag tror istället att det är som en finländare på ett annat forum själv har berättat för mig. Han sa nämligen att den finska mentaliteten bara är nåt som männen gillar. Kvinnorna är trötta på den. Nu berättar en av metodens främsta företrädare hur hantverket går till och ger sina bästa tips på hur du och barnmorskan kan samarbeta i momentet då flest kvinnor spricker. En separation påverkar hur många steg vi tar per dag.


Nyskilda män och kvinnor som inlett ett nytt förhållande minskar på antalet steg de tar per dag, visar en färsk undersökning vid Jyväskylä universitet som är unik i sitt slag. Kontrollsiffran är jämn för kvinnor och udda för män (sista siffran i personnumret). Detta innebar att bara ett fåtal nummer faktiskt stod till förfogande (cirka 2nummer pr. dag). Sök bland foton, listor och bilder från din skoltid! Det har varit jättebra, och jag har tänkt många gånger att jag skulle skriva något åt mina barnbarn och berätta hur det var.


Finska greppet har dragit ner bristningsstatistiken rejält på flera sjukhus, ändå kan inte alla barnmorskor använda det. Jag tycker att det är viktigt att våra finska kvinnor skriver någonting om sitt liv här och att det inte var så enkelt alla gånger, säger Raija Toivanen. I lägret i Syrien har man samlat tiotusentals IS- kvinnor och deras barn efter att terrorgruppens så kallade kalifat kollapsat.


Här finns medborgare i en lång rad olika länder. De vill belysa hur det var att starta ett helt nytt liv i ett annat lan problemen med språket och hur de blev mottagna av svenskarna. Sverigefinne är den som har finska rötter men bor i Sverige. Man får själv bekänna sig till gruppen. De flesta som gör det är själva födda i Finlan eller har en mor- eller farförälder eller en förälder som är född i Finland.


Finska greppet är ett handgrepp mot mellangården som ska skydda kvinnan från bristningar vid förlossningen. Det har utformats av de finska makarna Tiina och Jouko Pirhonen. Tiina är barnmorska och Jouko är läkare, docent vid Lunds och Helsingsfors universitet samt professor vid universitetet i Oslo. Det är nämligen av olika anledningar vanligare att kvinnor har sex utan att nå klimax än att män har det, särskilt vid tillfälliga sexuella möten.


Men det här har förstås ingenting med kvinnans kåthet att göra – vi är precis lika kåta som männen. Och den där lusten kan dyka upp i många olika skepnader. Sen undrar hur ofta ser ni nakna kvinnor helt ogenerat bada bastu tillsammans med nakna män, kan ju inte vara speciellt vanligt?


Hur är finska kvinnor

Mitt bastubadande på Fuerteventura var första gången. Skulle inte tänka mig att mina kvinnliga kollegor skulle sätta sig nakna i en bastu med mina manliga kollegor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg