fredag 20 januari 2017

Vad göra som nybliven pensionär

Pensionär De sista åren på jobbet så tappar många lite av intresset för jobbet och man ser verkligen fram emot att bli pensionär och få mer tid att helt bestämma själv över. Gå med i en pensionärsförening. Du kan få en kick i tillvaron och nya vänner.


Visst det är kul att vara pensionär men det finns också saker som sätter hinder. Alla kan inte vara en ”pigg pensionär ” eller ha en ekonomi som är tillåtande för eventuella resor eller bygga om projekt. För syvende och sist handlar det om vad man får kvar efter skatt som pensionär.

Min underbara mamma som blev 1år har lärt mig att inte lägga på sig sorger och dramatik, att aldrig vara ledsen eller tyngd av någonting. Att vara pensionär är ett privilegium, tycker Gunnila Rooth. Ekonomin är dock ett bekymmer. Det finns så mycket att göra.


Det är tråkigt att inte ha råd att resa som förr. Samtidigt är de flesta mycket osäkra på vad och hur man kan göra för att påverka. Att låta saker ha sin gång och göra som alla andra känns ofta enklast och tryggast.


Du vet att du är pensionär när. Saker som var bättre förr Kungalängden ( som alla pensionärer ska kunna) Udda sjukdomar Handbok för pensionärer bygger på en hel del giss ningar och fördomar om vad pensionärer roar sig med när vi andra är på jobbet.

Känner du dig inte själv träffad så känner du någon som gör det! Ja du kan såklart välja fritt vad som ska graveras så tänk ut något fyndigt. Ett ord som vi inte använder så mycket i dag. Det ligger väldigt mycket glädje och vila i det, säger Britt eftertänksamt.


För Britt Sandberg handlar förnöjsamhet inte om att lägga sig platt inför livets orättvisor och svårigheter. Snarare tycks det handla om att inte bära det som inte blev som man hoppats som en tyngd i bröstet. På festen tänkte vi att vi skulle ha en liten frågetävling som visar hur mycket pensionär hon egentligen är. Hon får svara på olika påståenden som är typiska för en pensionär , typ jagar du alltid extrapriser osv.


Men min fantasi börjar tryta så jag behöver eran hjälp med att komma på saker som är typiska för en pensionär. Och gör du vad du vill. Till dig som är pensionär.


Hon menar också att det är viktigt att fokusera på sig själv och vad man själv vill göra under pensionen, och inte fokusera så mycket på vilka föreställningar andra har om vad man bör och inte bör göra. Ett bra sätt att börja livet som pensionär säger hon är att ta en bit i taget – att inte kasta sig in i nya projekt som. Birgit har fyllt år men känner sig som en nybliven pensionär. Men det gäller att se till att göra något roligt varje dag, säger Birgit Jonsson. Som nybliven pensionär är man plötsligt - Det händer till exempel att elever absolut vill sitta bredvid en annan utvald rolig, smart och en.


Så kan det säkert kännas för många. För andra är det efterlängtat - äntligen frihet! I Sverige har vi sen några år tillbaka inte längre någon fast pensionsålder.

Men förr eller senare ska det ju ske. Vad gör du som nybliven pensionär ? För jag har jobbat hårt, Men nu är valet vårt, Man väljer själv som pensionär. Först nu så gör jag som jag vill. Ja, jag kan ta ett vinglas till.


Vi glömde bort att fira och års dagen så vi sa att nu måste vi fira denna dag. Vad skriver man på ett kort till pension Jag ska skicka blommor till en person som går i pension. Men vad brukar man skriva på kortet som är snällt och innerligt? Jag får bara en massa fånigheter som nästa gång är det en krans vi får skicka, muhahhaah, nu väntar rollator och löständer och liknande, men jag tror inte att min släkts galghumor skulle gå hem i det här fallet.


Vet inte om det är för sent men jag har skrivit en dikt som också finns tryckt på kort. Om du skriver av den, så vill jag att mitt namn finns med som författare. Men sedan är det viktigt att man gör något man finner meningsfullt, skojigt eller viktigt. Valet är helt individuellt. Talet är riktat till en person som har avlagt en längre akademisk- eller yrkesexamen.


Talaren kan vara nära vän, släkting eller helt enkelt en bekant. Innehåll: talet förmedlar vikten av att hålla balansen mellan vad som är möjligt och vad man vill, utan att dämpa lusten att tänja på den egna förmågans gränser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg