måndag 12 november 2018

Delad ekonomi äktenskap

Både gemensam och delad ekonomi har naturligtvis sina för- och nackdelar samt att det i båda fallen kan uppstå konflikter. Mina erfarenheter är dock att en överenskommen, delad ekonomi fungerar bäst i de fall där båda parter har en ordnad ekonomi och stadiga inkomster. Det ser annorlunda ut idag genomfört med förr, allt fler gifta och sambor delar idag upp sin ekonomi och färre har helt gemensam ekonomi.


Om man vill dela upp sin ekonomi finns det flera olika sätt man kan göra det på. Oftast talar man om fyra olika modeller när det gäller att planera ekonomin i ett delat hushåll. Det här är första artikeln i vår serie om hur man kan ordna sin ekonomi om man lever i ett äktenskap eller samboförhållande.

Så fungerar delad ekonomi Ni delar på alla era fasta utgifter såsom hyra, el, hemförsäkring och bredband. I samband med bodelningen kommer vi att flytta till olika lägenheter. Min fråga: om vi gör en bodelning inom äktenskapet nu i januari, måste vi göra en ny bodelning i samband med kommande skilsmässa i april? Eller kommer vi att ha delad ekonomi per automatik efter bodelningen inom äktenskapet ? Men att ha gemensam eller separat ekonomi som par kan spela stor roll.


Dels ekonomiskt såklart men jag tror också mentalt att det kan vara ganska stora skillnader. När jag började prata om gemensam och separat ekonomi för par så använde jag termen delad ekonomi. Gör inte det, det går att tolka åt båda hållen!

Till er övriga: löpande kostnader delar jag och min man på redan och det funkar jättebra och det var inte det jag frågade om, att hålla koll på varenda krona eller era definitioner på egoism. Frågan handlade om kapitalinvesteringarna - men att ha delad ekonomi är tydligen väldigt kontroversiellt på det här forumet. När ett äktenskap är upplöst genom en äktenskapsskillnad är huvudregeln att var part själv ansvarar för sin egen försörjning. Man råder själv över sina inkomster, utgifter och skulder. Det finns dock vissa undantag, som kan göra att denna princip inte helt är tillämplig och domstolen kan besluta om andra lösningar.


Jag ock min man har delad ekonomi inom äktenskapet. Vi betalar hälften var av det grundläggande så som hyra, el, tv avgift och lägger lika mycket var. Som jag ser det så är delad ekonomi det smidigaste sättet. Att behöva dela upp notan på restaurangen eller jag köpte mjölken sist är bara konstigt.


Tyvärr är vi i Sverige lite dåliga på det och många ser på förhållande som tills vidare. Jag har sparade pengar i fonder och annat och blir livrädd för hur han sköter ekonomin. Hur kan jag freda mina pengar som jag har med mig in i äktenskapet ? Jag vill ha delad ekonomi , där vi får bidra med hälften var till våra utgifter.


Går det inom äktenskapet eller är det skilsmässa som gäller? Pengar och kärlek är inte alltid så lätt att kombinera. För många är det en självklarhet att ha helt gemensam ekonomi med den man valt att dela livet med. Men det finns de som tycker att det oftast är bättre att separera ekonomin inom äktenskapet.


En av dem är dagens gäst Sandra Bourbon.

Fler som är gifta och som har delad ekonomi och ojämn inkomst? Har ni gemensamt sparkonto till pension? Samtidigt förstår jag att han vill unna sig eftersom han tjänar mer än mig. Delad ekonomi är från förr i tiden. Mammor och pappor har delad ekonomi för det är så det ska vara.


Precis som mamma ska ha mammajeans och pappa ska klappa rakvatten som han inte har valt själv på kinderna och sedan be om rakpussen. Men man måste stanna upp och tänka själv. Vad är det som gör att vissa som har gemensam ekonomi har så otroligt svårt att acceptera att andra som har och är nöjd med delad ekonomi.


Jag har full förståelse för de som inte tycker det är en bra lösning för sig själva- men de talar om företeelse för sig. Det verkar vara ett otroligt känsligt ämne för vissa. Om ni är flera i hushållet kan det vara en idé att dela på de gemensamma utgifterna. Ta del av våra tips för er familj!


Det jag precis beskrev har vi otaliga kombinationer på. Hon säger att de flesta par i dag har någon form av delad eller gemensam ekonomi. Hur den sedan ser ut kan skilja sig ganska mycket åt. En del par delar helt på sina utgifter, både gemensamma och privata. Andra delar bara på gemensamma utgifter som hyra och mat.


Vid gemensam ekonomi finns det risk för att den partner som tjänar mer tycker att han eller hon får dra ett alltför stort lass och vid. Jag tycker man kan vara en familj och inte ha gemensam ekonomi. Generellt när det gäller bonusfamiljer tror jag det kan vara en fördel att ha någon form av delad ekonomi. För om föräldern vill att barnet ska få en dyr sak kan sambo vara emot detta, tycka det är onödigt. Underhållsskyldighet mellan makar under äktenskapet.


Under äktenskapet har var och en av makarna ett ansvar för sitt eget och den andra makens underhåll. Arbetet i hemmet är också ett sätt att sörja för underhållet. Lagen förutsätter att båda makarna tar ansvar för ekonomin och sysslorna i hemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg