fredag 13 juli 2018

Tröstande ord till sörjande

Hälsning till begravningen. Om du tänker gå till begravningen och vill göra något extra – kanske från din familj, syskonen, släkten eller föreningen – så kan du ta med en bukett eller en krans med ett kransband. Då behöver du ett budskap som riktar sig till den bortgångne.


Orden sträckte sig ut mot mig. Jag höll dom nära min läsförmåga. Trots att jag är läskunnig. Slog orden in som en tvingande svallvåg. Någon såg hur bullen, den där med kanel, fick tuggas om flera gånger.


Det går inte att svälja alla ord med kanelbullar. Några ord tar så lång omväg in till förståndet. Alltså att man undviker den sörjande. Alla dessa uttryck sägs såklart i all välmening, och det är bättre att säga några klumpiga och tafatta ord av medkänsla än att stå och fundera på hur orden kommer ut ur munnen.


Men som sörjande är det mycket tveksamt om man kan ta till sig orden och finna någon som helst tröst i dem. Ibland kan det vara svårt att hitta på något tröstande ord att skriva på beklagande kort. Som ett bevis på deltagande i sorgen är det lämpligt att överlämna eller översända en hälsning eller en kondoleans till de närmast anhöriga. Här hittar du många gratis vackra utskivbara kondoleans-kort, som du kan använda till allt.


Det här ska du inte säga till någon som sörjer Sorgen när någon nära har gått bort är stor, tung, personlig och fantastiskt svår att leva sig in i. Det innebär att många kommentarer som ska verka tröstande får motsatt effekt. En vän till mig uttryckte jag ber för dig och din inre styrka till en panikslagen kvinna på ett flygplan. Inte mycket till lösning tänker den sekuläre men jag avundas möjligheten att ge en annan människa en del av mig själv, min ti min uppmärksamhet och min kärlek. Tröstande ord till sörjande. Ord till tröst, hopp eller försök till uppmuntran åt den sörjande , saknande och kvarvarande Vackra tankar och tröstande ord.


Tröstande ord till sörjande

Du är fröet Än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står. Det är ju också ett sätt att visa vad man känner, när man har svårt att finna ord. Skrivna ord att ta till när de talade orden kanske inte riktigt vill sig, när de snudd på smakar fel innan de stapplande försöken till något slags tröst och medkänsla ens lämnat munnen. Signaler kan man finna i kroppen, i ansiktet, i ordvalet.


Det kan yttra sig som en vrede mot någon helt utomstående, eller som orimliga skuldkänslor. En sörjande kan till exempel besöka sjukavdelningen där maken dog, år efter år. För att bearbeta en frusen sorg måste man gå tillbaka till den punkt i sorgearbetet då tårarna frös. Det lilla ordet varför (Buren av ljus) Det lilla ordet varför har blivit så stort, så stort att det finns inga svar, det ropar i hjärtat som alltid det gjort hos den som finns sörjande kvar: Säj, varför kan jag bara se att mörkret ingen ljusglimt har säj, varför får det svåra ske, säj, när får alla varför svar.


Tröstande ord till sörjande

Mina reflektioner har lett till att jag ringat in de råd som jag önskar att jag hade fått när jag tidigare själv mött människor i sorg. Här kommer därför mina tretton högst välmenade råd till dig som möter en människa i sorg. Ta kontakt med den som sörjer. För en vecka sedan gick min bäste väs man bort.


Det är en stor sorg och förlust för henne, och deras barn. Kollade då runt på nätet efter en dikt som passade in. Hittade då din fina dikt till din vän. Men innan de fräscha fruktsalladerna gör comeback är det helt okej att utforska sockrets och fettets tröstande egenskaper. Hon ser så bortkommen och obekväm ut i sin nya kostym att jag ler tröstande och snabbt börjar fylla i mina personuppgifter på blanketten.


Då känns det tröstande att till och med sjömännen mår dåligt. Den snygga och spännande HTC One har släppts i en mindre version, självklart heter den nya modellen HTC One mini. Sorg är som en pil, Du gör dig illa om du försöker fånga den i luften. Men om du låter den flyga klart så faller den till slut till marken.


Han var en sådan människa som aldrig sagt ett ont ord om en annan människa, en nallebjörn. Min sambo har bett mig om hjälp att skriva ett kort brev till vännens familj då han själv har svårt att uttrycka sig, men jag skulle vilja avsluta brevet med en dikt. En liten ti ett ögonblicks vila i vindens armar. Det brister en sträng här nere, där uppe den stämmes klar.


Tröstande ord till sörjande

Genom tidlösa åldrar, klingar den underbart. Det fanns för oss alla ett rum i ditt hjärta, för alla utav oss du gjorde ditt allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg