måndag 12 december 2016

Livslinje psykologi

Denna modell är en variant av föregående övning där man tydliggör hur ”hinder”, framförallt inre mentala hinder som tankar och känslor, leder patienten bort från det som är viktigt i livet. Mitt jobb hänger på en tunn livslinje. Blev borta från jobbet idag, IGEN, pga fysisk utmattning. De senaste månaderna sedan jag var hos min läkare har varit ett rent helvete.


Livslinje psykologi

Jag har fått det ena utbrottet efter det andra, deprimerad till max och helt okontrollerbar för min man. Det här är min livslinje. Inspirerad av Teknifiks intressanta inlägg om Vägval: hur hamnade jag där jag är idag? En livslinje som kanske ger dig som läsare ytterligare en dimension om vem det är som funderar på det här med att resa medvetet så mycket.


Sigmund Freud grundar den dynamiska psykologin (nästan all modern psykologi har påverkats av Freuds teorier – antingen man samtycker eller misstycker). I korthet handlar hans teori om att människan styrs av sexualitet och aggression och att hon inte kan kontrollera delar av själslivet. Här nedan har Du enkla verktyg, men dynamiska, som man kan använda i psykoterapi.


Livslinje psykologi

För användandet av dessa verktyg kan Du behöva. I momentet Egen psykoterapi, hp på Psykologprogrammet, ges studenten egen erfarenhet av psykoterapi antingen i form av individualterapi. Ordet psykologi härstammar från de grekiska orden psyche, som betyder själ eller sinne, och logos, som betyder logik.


Man skulle alltså kunna säga att ordet psykologi översatt betyder läran om själen. Diskussionerna om människans själ existerade dock långt innan ordet psykologi togs till bruk. En rad olika utvecklingsteorier har växt fram genom årens lopp. Alla är påverkade av sin samhälleliga kontext och har, om de passat in, kommit att påverka synen. Ställ ungdomen på livslinjen , du som behandlare ställer dig framför ungdomen, gärna en bit bort.


Fråga ungdomen som är viktigt i livet, var ungdomen är på väg. Få ungdomen att säga, typ, ”jag ska bete mig kärleksfullt mot mig själv”. På är en av dem som jobbat allra längst med ACT i Sverige. Dahl vid institutionen för psykologi vid Uppsala Universitet.


Personliga berättelser 05. Kronisk smärta påverkar själen 11. Att med värme erbjuda evidensbaserad behandling till de som behöver, erbjuda fortbildning för terapeuter och aktivt bedriva behandlingsforskning för att utveckla. Varmt välkommen till e-utbildningen Vardagspsykologi!


Livslinje psykologi

Här finner du veckans filmer och texter i respektive mapp allteftersom du arbetar dig framåt i utbildningen. Ett tips är att hålla frågorna slutna och inte fastna i detaljer. Kommer det upp något intressant område går det alltid att återkomma till det under själva. Psykologi i stället för morfin del 3: Prova på teknikerna! Postat av Jenny Rickardson för Puffar.


Här förklarar vi de viktigaste begreppen. Däremot får du ett kursintyg efter avslutade studier, där tid och ämnen är specificerade. Tänk att något så här bra är gratis och till och med CSN- berättigat! Livslinjen är precis det jag i mina tankar drömde om att finna.


Rådgivning på Livslinien. Du er ikke alene om at have det sådan. De fleste mennesker har perioder, hvor livet eller en situation opleves som så svær, at de ikke kan magte den alene.


FÖRORD På senare år har Kriminalvården samarbetat med svenska universitet för att ta fram ny kunskap om vilka individfaktorer som har ett samband med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg