torsdag 16 juli 2015

Dikter som rimmar om vänskap

Jag tittar i mörkret i hopp om att se. Letar efter ljus, letar efter glädje. Jag ser din silhuett, din skugga, din kropp. Hoppas och drömmer om den lyckan framtiden gömmer. Tänker på hur det skulle gått om vi aldrig blivit vänner.


Jag skulle känna mig tom, ensam, inkomplett.

Behöver du förslag för dikter om vänskap ? Då har du kommit till rätt ställe. Vi har samlat flera fina vänskapsdikter. Skicka blommor till en vän – Här hittar du bra erbjudanden. Dikter om vänskap – Dikt av 12.


Det finns så mycket du inte kan se. Som tanken på dig kan få mig att le. Tonerna klingar lika skönt och ljuvt som ett källsprång.

VÄN Jag sådde några blommor en för varje vän. Jag tror att de var fyra och särskilt minns jag en. Klass har fått skriva dikter om vänskap. Vi talade först om liknelser, vad man kan likna en vän eller vänskap vid.


Här vill vi dela med oss av några vackra resultat. Du är min sol, du är min måne. Korta dikter om allt från kärlek, längtan och vänskap till sakna olycklig kärlek och sorg på både engelska och svenska. Poesi är hur bra som helst för dig och din hälsa. TV gör dig dum i huvudet.


Hoppa till navigering Hoppa till sök. Det är alltid fint med lite dikter som rimmar. Så om ni har några sköna dikter som rimmar på lager så skriv gärna. Så öppna era sinnen och skriv!


Tänk på att dikterna ska ha ett formellt och bra språk! Vad tycker ni om dikter ? Citat om vänskap ger en den sanningen som man behöver när det gäller vänner. Om du har få eller många spelar det ingen roll.


Dina vänner ska stå vid din sida när rummet brinner och du bredvid dem.

Vänskap har bara en betydelse. En god vänskap betyder allt i denna värld. En människa som lever i stor kärlek eller i sann vänskap , går inte miste om något, men den som är ensam, går miste om allt. Bara den som med kärlek stiger ut ur jagets cirkel till ett Du, finner dörren till andras hemlighet.


Dags att bli gammal – dikt som rimmar på samma ord. Undrar fall du skriver dikter fortfarande så om du kan skriva en dikt till mig som jag kan ge till min bästa sysling nellie hon är helt underbar och min bästa vän hon är som en syster förm mig och jag älskar hon, hon är den bästa om du kan det så är du jätte snäll. Karin Boye använder ofta naturen i sitt symbolspråk. Man kan därför njuta av hennes dikter dels som naturskildringar dels ta till sig dess djupare innebörd. Ofta upptäcker man fler och fler symboler destå mer man lär känna hennes verk.


Här är tre dikter som jag skrivit (och som finns tryckta som kort). Om du kopierar dikterna vill jag bara att mitt namn står med som författare. En vän - av Siv Andersson En vän kan bejaka och skärpa alla sinnen.


Hon delar gärna tankar, drömmar och minnen. Hon lyssnar och besvarar och vågar alltid fråga. På grund av upphovsmannarättsliga skäl har vi varit tvungna att ta bort verser och dikter förutom nedanstående där författarna givit sitt tillstånd.


Denna dikt är hämta med tillstån ur boken ”Sakna dikter ur sorgen” av Ewa Åkerlind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg