onsdag 29 juli 2015

Den fria lekens betydelse för barns utveckling och lärande

Jag ville därför även ha öppna frågor på enkäterna och tyckte att de frågorna jag använde mig av vid intervjuerna även passade till enkätstudien (bilaga 2). Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) betonas lekens betydelse både för barns lärande och för deras utveckling. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ undersökning. Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling.


Vårt huvudsyfte med arbetet är att ta reda på vad den fria leken har för betydelse Syfte: för barns lärande och utveckling.

Vi vill också undersöka om det är någon skillnad i pedagogers syn på den fria leken och hur de tar tillvara på den i förskola respektive skola. Vi är också nyfikna på om leken förändras ju äldre barnen blir. Genom sin närvaro skapar den vuxna ro, ger leken näring och lär ut lekspråket och leksignalerna till de barn som inte kan, fastslår hon.


Den fria lekens pedagogik är inte att låta barnen leka fritt och lämna dem ensamma. Två år hade gått sedan hon inlett sin forskning. För att ta reda på detta har vi använt oss av kvalitativ metod genom intervjuer och videoinspelningar som vi har gjort tillsammans med barn i åldrarna fyra och fem år. Kanske skulle man kunna förstå lek som en lärandets prototyp?


Lekens värde som arena för lärande är för vuxna mer förbundet med dess nytta. Barnet vill ha sina önskningar uppfyllda med än gång.

Vygotskij menar att leken handlar om önskeuppfyllelse. Det uppstår då en konflikt mellan vad barnet vill (t.ex. vara vuxen) och vad det kan. Att leken är super viktig för barn går inte att blunda för men det är också självklart att man får tycka olika. Det finns många åsikter och studier kring detta.


Frågeställningar Vilken betydelse har den fria leken för barnens lärande och utveckling ? Hur ser pedagogerna på den fria leken i. Vi anser därför att det är av intresse att påvisa skillnader när det gäller lekens betydelse för barns utveckling i lpförespektive lpfö18. Vårt examensarbete handlar om några pedagogers syn på lekens betydelse för barns lärande och utveckling. Under vår lärarutbildning har vi uppmärksammat hur viktig leken är för barnen och vi valde därmed detta område för att vi ville få en djupare kunskap och förståelse för barns möjligheter att lära och utvecklas genom leken.


Då jag kommit till Sverige upptäckte jag att leken var i fokus för barns lärande och utveckling. Den tidiga lekens betydelse för barns utveckling skriver Den omtalade norska filmen Barndom handlar om förskolan och har skapat debatt om lekens. Den största grunden för barns utveckling , lärande och växande är leken.


Genom leken utvecklar barnet sin kroppsutvecklingen, alla sina sinnen och det sociala samspelet tillsammans med andra. Den vuxne kanske inte ens reflekterar över att detta är just lek. Därför vill vi i vår studie undersöka hur fritidspedagoger uppfattar den fria lekens betydelse för barns lärande på fritidshemmet. Ingemar Gens, debattör och tidigare jämställdhetsexpert på Länsstyrelsen i Gävleborg, har en tydlig åsikt: Fri lek är allt annat än fri. Den är könsstereotyp och ojämställd.


På varenda skolgård i Sverige leker pojkar för sig och flickor för sig. Pojkarnas lek handlar om att mäta styrka och visa makt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg