tisdag 19 november 2019

Sambolagen jag äger huset

Find What Is Jag on DownloadSearch. FRÅGA Jag ska flytta ihop med min särbo. Vi har två barn var, inga gemensamma. Han äger ett hus , jag bor i hyresrätt.


Jag och min sambo köpte ett hus för år sedan.

Jag betalade kontant hälften av huset och min sambo betalade ytterligare en del och tog resten som lån. Jag har trott tills nu att jag äger halva huset eftersom jag inte står inte på några lån. I ett samboavtal kan du avtala bort hela eller delar av sambolagen. En sambo kan exempelvis inte sälja huset samborna bor i även fast den andra sambon inte äger något av huset. Det skulle krävas en signatur om att man ger sin tillåtelse till att huset säljs.


Min sambo och jag bor i ett hus som han äger till 1. Det händer att även jag investerar i huset , trädgården etcetera, trots att jag alltså inte är delägare. Hur bör jag gå tillväga för att, vid en eventuell separation, få del av det jag investerat samt för att undvika att bli utkastad från dag ett eftersom jag ju inte är delägare i huset ?

En sambo har inte någon laglig skyldighet att försörja den ”fattigare” i relationen. Den som äger huset i en samborelation (i de fall bostaden inte utgör gemensam samboegendom) är inte skyldig att dela med sig av värdet vid en separation. Jag förstår din känsla trots att jag själv sitter i en tvärt om situation. Jag äger huset och vill inte ge min kille , jag har ägt huset i år och det skulle kännas fel. Bekanta till oss har gjort en intressant sak.


Dom gjorde som så att han gav henne i gåva. Men jag fick timmar på mig att lämna allt och fick inte med mig mycket i väntan på bodelning, dessutom fanns en hel del djur som jag äger. Jag har inte fått lov att komma till gården efter att jag blev ombedd att flytta och man har upplyst mig om att de kan åberopa hemfridsbrott.


Denna lag är inte speciellt utformad för att gälla sambor, men den omfattar de saker som köps gemensamt och som faller utanför sambolagen. Jag flyttade in till honom i det hus han hade när relationen inleddes och där har vi sedan bott tillsammans i år. Under åren tillsammans har jag stått för renoveringar (tapetseringar, målning, fönsterbyte, veranda, markiser osv) utan att jag äger huset.


För att undvika detta skrivs samboavtal. Om huset däremot köptes innan ni blev tillsammans får den som äger huset också behålla det. Ingen annan egendom omfattas. Om man inte vill ha en hälftendelning – utan vill bibehålla ägandeförhållandena mellan parterna – får man upprätta ett samboavtal. Första halvåret isär bodde han i huset , och då betalade jag halva kostnaderna för lån och amorteringar även om jag inte bodde där.


Nu har jag bott själv i huset det senaste året och står ensam för alla kostnader.

Han vill av olika skäl inte att jag ska köpa in mig hos honom. Jag vill gärna ha tryggheten med ett hus och tror på det som sparform. Jag har tänkt att köpa ett eget hus och hyra ut, då det känns tryggt för mig.


Min fråga är dock, hur blir det, säg att jag och min sambo skulle gå i sär. Jag är en kvinna som har två barn. Han vill nu separera och sälja huset , men det vill inte jag eller mina barn. Han har ett barn sedan innan.


Han betalade handpenningen på lånet men i övrigt står lånet lika mycket på oss båda. Det innebär att du som betalat större delen av den gemensamma bostaden kommer förlora pengar den dag samboförhållandet upphör. Egendom är hus och saker någon äger. Om ett par inte har kommit överens om något särskilt.


Sambolagen separation när ni bor i en bostadsrätt eller i hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg