onsdag 15 juni 2016

Lekens betydelse för barns lärande och växande

Att leken är super viktig för barn går inte att blunda för men det är också självklart att man får tycka olika. Det finns många åsikter och studier kring detta. I leken bearbetar känslomässiga upplevelser, barnet bearbetar sitt språk, sociala förmåga och även nya kunskaper.


Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) betonas lekens betydelse både för barns lärande och för deras utveckling. Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) framhåller, att leken är en väsentlig del i lärandet och att leken har stor betydelse under de tidiga skolåren. Leken har en stor betydelse för barnens lärande och växande.

Om inte barnen får leka utvecklas barnen långsammare och kan få svårt att se skillnad på fantasi och verklighet. Barn lär sig genom leken att samspela med andra barn och det är något av det viktigaste som finns. Vidare har vi under utbildningens gång även fått en förståelse för att leken är fundamental för barns utveckling och lärande.


Dom stegen är otroligt viktiga och har stor betydelse för hur dom sedan utvecklas. De första åren i ett barns liv är viktigt – de utvecklas kroppsligt, socialt och intellektuellt. Detta gör barnen främst genom leken. Syfte Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare motiverar leken pedagogiskt och vilken betydelse de tror att leken har för barns lärande och utveckling.


I läroplanen för förskolan Lpfö betonar man vikten av leken för barns lärande och utveckling.

Eftersom pedagogerna skall arbeta efter detta styrdokument i förskolan borde man ha en uppfattning om lekens betydelse. När barn leker väcks deras engagemang och de erövrar sin omvärld genom leken betonar författaren. Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Men det har skrivits för lite om detta faktum.


Min rapport försöker fylla det behovet. Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att i ett tidigt samspel med en omsorgsgivande och lekfull vuxen lära barnet skilja mellan lek och icke- lek , att agera på låtsasplanet och att känna igen ett tema i leken – och att följa det, slutar hon. Vad vi kan se är, att pedagogerna i vår studie är eniga om att lek har betydelse Resultat: för barns lärande och utveckling. Med det menar vi att pedagogerna ser att leken är ett viktigt verktyg för barns lärande.


Det är i leken som barnen tränar både sin sociala, kognitiva, emotionella och kommunikativa förmåga. Lekpedagogik är en pedagogisk metod som pedagogen kan använda för att främja lek , lärande och utveckling. Lärare ser generellt positivt på lekens betydelse för barns utveckling.


Lekens betydelse i förskolan är självklar för mig. Intentionen att barnen ska lära sig saker hindras inte av leken , utan gynnas av den. När vi ger utrymme för leken så ger vi också utrymme för lustfyllt lärande. I en värld av kunskapsfokus måste vi låta leken få ha sin fortsatta självklara plats både i förskolan och grundskolan.


Hennes forskning handlar om barns lärande i förskola och skola, om etiska frågor ur barns och lärares perspektiv och om de möten för lärande som skapas i den pedagogiska verksamheten. Eva Johansson har bland annat ägnat sig åt forskning om de allra yngsta barnen i förskolan, barn mellan ett och tre år.

Nyckelord: Utvecklingspedagogik, förskola, lek och lärande , utveckling, pedagogisk dokumentation, pedagogens roll, metakognition och barnsyn. Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka och tolka vad utvecklingspedagogik innebär, samt vad pedagogen har för roll och betydelse i barns lek , lärande och utveckling. Mina huvudfrågor är: 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg