torsdag 17 augusti 2017

Flytta ihop i hans hus

FRÅGA Jag ska flytta ihop med min särbo. Vi har två barn var, inga gemensamma. Han äger ett hus , jag bor i hyresrätt.


Han har nu köpt ett hus som ska bli gemensamt boende för oss alla och har tvingat mig att skriva på ett samboavtal där jag inte har någon rätt till boendet vare sig vid skilsmässa eller dödsfall. Huset är byggt på 20-talet och ett renoveringsobjekt. Vi börjar nu fundera på att flytta ihop , eller rättare sagt att jag ska flytta till honom (själv så har jag en bostadsrätt som jag tänkt hyra åt nåt år medans vi provbor tillsammans, för att vara på säkra sidan.).

Funderar en del, vet inte hur jag ska tänka kring det ekonomiska. Vi ska bli sambos, jag och mitt barn ska alltså flytta in i hans hus. Han har barn som är äldre, varav en bor där i stort sett heltid. Eftersom han äger huset , så känns det konstigt att betala på nåt som bara gynnar honom. Jag flyttade in hos min förre man i hans hus , vi lät det stå på honom under hela tiden som hans enskilda egendom.


När vi separerade flyttade jag till lägenhet och fick ekonomiskt det som halva bohaget var värt. Tog inget för huset och då ej heller några skulder därifrån. Jag jobbar helti har hand om allt i hemmet och han gör absolut ingenting i huset.

När han arbetat för dagen lägger han all tid på någon hobby. Jag har mina barn så gott som jämt men emellanåt kan barnens pappa ta hand om dem, i bästa fall en hel helg. Detta sker ofta när ni har barn ihop. Om någon skulle avlida kan den överlevande partnern behöva dela bostad och bohag med den avlidnes föräldrar, men det är den överlevande partnern som beslutar om en bodelning ska ske.


Vad händer om jag renoverar för mina pengar i. Flytta ihop med tjej som redan äger ett hus ? Hej, jag har träffat en tjej som äger ett hus osv. Grannen och hans dåvarande flyttade ihop och köpte huset , killen sålde sin bostadsrätt och pungade ut med rätt så stor andel pengar. Så långt ingen fara, dom var kära, gifte sig och så vidare. Tjejen börjar plugga, killen betalar. Att flytta ihop med sin partner är en spännande tid.


Tillsammans med psykologen Maria Farm listar vi fem samtal alla par borde ha innan de flyttar ihop. Find more about Hansen here. I denna guide finns de viktigaste tipsen för er som står i begrepp att flytta ihop. Börja med att fixa ett sparande, Ordna sedan hemförsäkring m. Bussen stannar utanför vid vägen, här finns bankomat och affärer, och det är lätt att parkera här, säger Hans Samebratt. Huset har en aktiv seniorförening och de två vännerna känner redan många i huset.


Efter flera års pendling mellan Mariefred och Stockholm bestämde sig paret Holmsäter Fritzdorf för att flytta ihop.

Jag lagar mat och han diskar. Och det blev ett rejält livsstilsval. Sedan i september i fjol bor de med sjöutsikt åt alla håll, med flera terrasser och många rum. För det första: se nyktert på de hus ni tittar på. De har fallit för varandra och kärleken fortsätter spira även efter programmet.


När inspelningen var klar tidigare under hösten har de haft ett distansförhållande och mellan jul och nyår kommer de flytta ihop i Solbergs hus i Främsteby. Hon kommer flytta till mig i dagarna innan nyår. Ha en rak och ärlig kommunikation.


Ju färre oklarheter mellan er, desto enklare är det att bo ihop. Det känns otroligt bra. Försök att rensa luften i tid innan du har dämt upp för mycket – då är det svårt att få till ett bra samtal.


Om du flyttar in i din partners lägenhet är lägenheten hennes eller hans om ni separerar. Checklista till dig som ska flytta ihop. Du bör informera hyresvärden om ni flyttar ihop i din eller din partners bostad. En hyresvärd har inte rätt att vägra att ni flyttar ihop. Teckna hemförsäkring som gäller för båda.


Prata med ditt försäkringsbolag och se till att båda täcks av en hemförsäkring. Hur kan jag bli delägare i sambons hus ? Om jag flyttar ihop med min kille som äger ett hus och vi båda vill att jag ska vara delägare till femtio procent ,. Min tanke är att hyra ut min lägenhet under ett år för att ”provbo” ihop. Hur mycket bör jag betala av hans boendekostnad och driftkostnad för huset ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg