måndag 14 augusti 2017

Dikt om att vara ensam

Aldrig är man så ensam , som när man är två med fel person. Alla människor är ensamma , men en del har så mycket folk omkring sig att de aldrig hinner märka det. Allra mest ensam kan du vara när du aldrig är ensam.


Ensam vill jag aldrig vara om jag ändå lite sällskap bara. På kvällarna ibland kunde få så mycket bättre jag då skulle må.

Att vara ensam är allt annat än roligt ett konstant mörker fast det är soligt. Som i en kärleksrelation - ju fler saker det finns ni inte kan prata om , desto mer ensam känner du dig. Vet inte ens om det längre är möjligt, för livet borde mycket mer än att vara föremålet för gränslöst hat. Det borde vara att glädjas över varje dag, att resa genom årstiderna och uppskatta den varma solen, höstens fyrverkeri, vårens första tussilagon och den klara vackra vinterdagen.


Klicka här för att läsa hela dikten Inte vara ensam – en dikt om ensamhet. Jag vill inte ha nån annan gå inte snälla Viwi stanna saknar dig som faan kan inte förklara mina känslor för dig måste skriva dom i texten. Hälsningstexter till sista avskedet, begravningsdikter till sorg, vackra verser och rim till begravningen, minnesverser vid dödsfall, textförslag till begravningsannonser, minnesverser till dödsannonser, minnesverser vid begravningen, minnesverser för begravningen och minnesor dikt om sorg, dikt om döden, dikter sorg dö deltar i. Analys av dikten Du går inte ensam Den handlar om att vi inte behöver vara ensamma.

Vi har alltid någon som ser oss, bara vi vågar stanna upp och är uppmärksam på omgivningen. Det yttre landskapet kan vara en kväll med stjärnklart himlavalv, men också vårt inre rum med tankar, känslor och rädslor för ensamhet. Alla tårar kommer, sedan kommer mörkret, alla hjärnspöken kommer och säger att det jag gör är värdelöst. Och ändå inte, för om igen så står jag här, jag har kommit över många motgångar.


Jag vet att jag kan klara detta, jag vet att om jag bara vill så kommer jag klara det. Det måste gå bra, det måste bara det. Det finns två sätt att visa sin styrka: en är att trycka ner, den andra är att dra upp. Egentligen borde det inte vara svårt för så som du har sårat mig kommer jag nog aldrig mer att uppleva.


Och det enda jag vill är, att få hålla om dig en sista gång. Att den smärta som du har orsakat mig, blir lindrigare allt eftersom tiden går. Såren du gjort börjar sakta, sakta att läka. Tårar rinner inte längre. Jag tolkar stjärnorna som dina vänner och bekanta, men en annan tolkning är att dikten bara pratar om en stjärna.


Att det finns massor av stjärnor men även om du bara ser en utav dem så ser tusen andra människor också på samma stjärna. Genom att se på den stjärnan ser ni på ett sett på varandra. Du är alltså inte ensam även om.


Skriv en dikt om ensamhet så att det blir en dikt med liknelser.

Ensam Gräv ner mig i skiten av vära stunder Begrav mig där med alla våra minnen Glöm inte min kropp, min själ och. Men som sagt, det är ju inte det jag vill ingenting i stället för Egentligen klarar jag mej ganska bra inbillar mej att det är rätt skönt slippa ta en massa hänsyn slippa kompromissa om ditten och datten slippa behöva delta i en. Du fortsätter att vara närvarande i handlingar, tankar och beslut. Din kärlek lämnar ett outplånligt avtryck i mitt minne.


Jag tröstar mig med att vårt liv har blivit rikare genom att vi fått ta del av din kärlek. Trots att vi alla en dag måste skiljas från dem vi älskar är de inte förlorade. Det står ett träd så ensamt allt på en öde strand. Mot stormen utan värn det är, och därför ingen frukt det bär, och ingen fågel flyger där, om ej en mås ibland.


O, stode det ej ensamt , det bure frukt förvisst. O, finge det för stormen ro, det växte härligt, vill jag tro — då byggde kanske där sitt bo en näktergal till sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg