tisdag 22 augusti 2017

Egenmäktigt förfarande scala recension

På Scalateatern blir det en lättsam skröna om män, kön och narcissism, skriver Lars Ring. Bildtexten lyder ”Jag köpte. Grovt brott kan rendera fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Egenmäktigt förfarande är i svensk rätt ett tillgreppsbrott enligt kap § Brottsbalken.

Som jag skrev i TBR-inlägget där jag nämnde den här bok bygger jag ofta upp aversioner gentemot böcker som det blir en hype kring.

Jag vet inte varför, det är bara något som sker rent instinktivt (kanske är det det här med att vara sist på bollen jag inte klarar av?). Nu ger de Susan Hills roman Kvinnan i svart, bearbetad och omarbetad efter svenska förhållanden. Ester älskar inte Hugo, hon är besatt av honom, och det är två vitt skilda tillstånd. Vill du läsa en bok om kärlek, riktig kärlek, finns det många andra fantastiska böcker att läsa.

Samma år tilldelades hon Svenska Dagbladets litteraturpris och Publicistklubbens Guldpenna för sin gärning som skribent. Det är höstens stora snackis i kulturvärlden. Nu talar den 71-årige filmregissören ut om den kulturdebatt där det ständigt kommer nya inlägg.

Skillnaden kan tyckas obetydlig, men semantiken spelar en stor roll här.

Påföljden är böter eller fängelse i högst ett år. I Brottsbalkens kapitel regleras stöl rån och andra tillgreppsbrott. Ett rödvinsrelationsdrama att skrocka till.

Då ska också förvandlingen av Scala vara komplett – från en något nedgången teater till ett alternativt besjälat litet underhållningspalats. Den redan så omtalade berättelsen om Ester som är kär i kulturmannen Hugo Rask. Eller snarare är besatt av honom i detta kärleksdrama som bäst kan beskrivas som enkelriktat.

Stockholm, stora scener som Dramaten och Oscars till lilla. Ebba Witt-Brattström ser huvudpersonens försvar av sin kropp som ett ord i rättan tid när övergrepp mot kvinnor möts med friande domar. Vi möter en förvriden syn på kärlek, och hur den kan göra en blind – med andra ord en historia om högst oromantisk kärlek. När den här boken fick Augustpriset var det första gången jag la märke till den. Lena Andersson är en svensk författare och journalist som tidigare gett ut fyra romaner.

Nu blir jag mest bara arg vilket naturligtvis är ett problem som ligger hos mig. I mål mot två av deltagarna i aktionen om ansvar för egenmäktigt förfarande uppkommer fråga om de tilltalade handlat i nöd samt, sedan denna fråga besvarats nekande, frågor om påföljdseftergift och, då sådan ansågs ej kunna meddelas, om särskilt beaktande vid påföljdsbestämningen av det politiska syftet. Borde det inte finnas ett tydligt regelverk för passionen? Tillbaka till recensioner.

Så lyder hela titeln på Anderssons nya och Augustvinnande bok.

Därför att hon alltid skriver om ämnen som berör, som är väsentliga och att hon alltid är nydanande på mer eller mindre markanta sätt. Ester som är besatt av Hugo Rask finns meningar som äger en sådan giltighet att för många kan tolkningen av romanen kännas (och bevakas) som en privat angelägenhet. Men här finns vilja att mästra och undervisa. En dag får hon en förfrågan om att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask.

Ester Nilsson är poet och essäist och en förnuftig människa i en förnuftig relation. I SVT:s Gomorron Sverige berättar författaren om rykten och mäns obegripliga beteenden.