fredag 11 mars 2016

Sophies historia

Tavlans irrfärder känns också möjlig. Skickas inom 1-vardagar. Här hittar hon ytterligare ett helt unikt fall att skriva om, och det gör att jag kan se på den här boken med helt nya ögon.


Sophies historia

Två kvinnoöden som flätas samman. Ett porträtt, ett sekel. Sophie Lefevre driver familjens lilla hotell i hembyn och tar hand om sin syster och hennes familj medan deras män slåss vid fronten. När Sophie får order om att husera tyska officerer väcker det ont blod i byn. Sophie Lefévre kvinnan på porträttet, lever i Frankrike under första världskriget.


Hennes förhållandet till den tyska kommendanten kommer kosta henne dyrt. Porträttet av Sophie har efter ett sekel hamnat i Liv Halstons lägenhet. Det finns dock ett litet men. Alltid bra priser, fri frakt från 1kr och snabb leverans.


Sophies historia

Jag har hört mycket gott om Jojo Moyes och många som tyckte väldigt bra om hennes böcker. Nu var det dock dags, och jag är glad att jag sparat den här pärlan så länge, för den är riktigt bra! Jag gillar historia i lagom mått. Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer.


Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt. Sophie har flyttat hem från Paris för att hjälpa sin syster med familjens hotell och restaurang. Deras män är inkallade till fronten. Med sig har Sophie en tavla av sig själv som Édouard målat.


Sophies man är den kände konstnären Édouard Lefevre. Den är inte samma starka upplevelse som Livet efter dig, men jag kommer definitivt att vilja läsa mer av Jojo Moyes. Sådär, nu fick ni ett sistaminutentips för säcken också. Fler böcker i genren som jag tror kan passa väldigt många är Mrs Sinclairs resväska, Mirakelverkstaden, Fågelburen och Sommaren utan regn. Huvudrollen spelas av Meryl Streep, som belönades med en Oscarsstatyett för bästa kvinnliga huvudroll.


Nästan ett sekel senare hänger porträttet av Sophie hemma hos Liv Halston – en gåva från hennes man strax innan han hastigtgick bort. Första världskriget fyller 1år i år. Ojojoj, vilken gripande ebok detta är!


Logga in för att reservera. Genom att reservera kan du ställa dig i kö eller beställa till ditt bibliotek. Nej, vet ni, nu skulle jag verkligen vilja ha en sådan där riktigt underbar läsupplevelse som är något utöver det vanliga. Inte bara ok och halvbra utan så där riktigt otroligt bra att man känner sig helt knockad. Romanen handlar om två kvinnor som lever sina liv ett sekel ifrån varandra.


Sophie lever i det tyskockuperade Frankrike under första världskriget. Det speciella förhållandet mellan Sophie och en tysk kommendant är bäst skildrat i hela boken: Originellt, lyhört och överraskande. Londonavsnitten engagerar inte lika mycket. Där har en ung kvinna ett porträtt hängande hemma – en tavla som visar sig ha en spännande historia.


Då behövde jag lättsmälta kärlekshistorier och av samma anledning som jag behövde det (hormoner), glömde jag bort att skriva om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg