torsdag 31 mars 2016

Hr business partner vad är det

Om HR behöver ha annan kompetens än vad som krävs i ett strikt HR perspektiv så kan det ha två anledningar. Den ena är att HR ska kunna annat och det andra är att HR i sitt arbete ska få en större förståelse för chefens och företagets verklighet, dvs få ett utifrån och in perspektiv på SITT uppdrag. Jag tror på det senare. Det är inte helt lätt att urskilja vilka titlar som hänger ihop med vilka arbetsuppgifter inom HR.


Det är en stor variation av nivå och arbetsområden under samma titel. Jobbar man på ett mindre företag ingår ofta både operativa och strategiska arbetsuppgifter i samma tjänst.

Cheferna på företag och inom organisationer behöver stöd med olika personalfrågor, från rekrytering och utveckling till villkorsfrågor och avveckling. Och det är på det område som man som HR - partner bidrar med sin kompetens. Om du arbetar som HR - partner har du som uppdrag att implementera, driva och följa upp HR -processer i verksamheten. HR -specialister är Human Resource Business Partner (HRBP). Vårt syfte med denna uppsats är att klargöra hur den teoretiska HRBP-rollen förhåller sig till hur rollen ser ut i verkligheten.


Detta tror vi kan gynna HRBP då det skapar en förståelse för vad rollen innefattar. HR -arbetet genom att företagsanpassa och implementera rutiner och processer för att rekrytera, behålla samt avsluta personal. Resultat Din personal och dina linjechefer kommer att få en ökad förståelse och kunskap om vad företaget står för och vad ni kan erbjuda.

Vi undersöker vad det innebär det att arbeta som HR Business Partner på Volvo och vilka värden chefer respektive HR Business Partner upplever att rollen bidrar med till Volvo. Den forskning som vi redogjort för handlar om olika aktörers syn på begreppet värde och om värdeskapande HR -arbete för chefer och HR Business Partners. HR -roll i ett globalt techbolag med huvudkontor i Stockholm?


Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som HR - business partner. Många nuvarande yrkesverksamma svenska HR - business partners är utbildade Civilingenjörer , Civilekonomer eller Statsvetare men det finns också exempel på att de har andra utbildningar t. Svar: I en tid när det mesta går att kopiera är personalen företagens absolut viktigaste resurs. HR är en förkortning av engelska termen Human Resources och är till för att hantera just de mänskliga resurserna.


Jämfört med den tidigare personaladministrativa avdelningen har HR -funktionen en mer strategisk roll. Det går nog inte en dag utan att jag möter de mest fantastiska missförstånd om vad HR -avdelningen jobbar med. En del påstående gör mig arg. Som att HR håller reda på medarbetarnas födelsedagar. Andra påståenden gör mig bedrövad som att HR bara behövs när det är dags för uppsägningar.


HR står för Human Resources och är ett begrepp för vad som också kallas personalfrågor. Personalfrågor är alla frågor som handlar om relationen mellan arbetsgivare och medarbetare. Arbetsrätten är en viktig del som reglerar ett antal skyldigheter och rättigheter för både arbetsgivare och medarbetare.


I rollen som HR Business Partner kommer du att driva, koordinera och administrera HR -arbetet inom koncernen och är en viktig del i att långsiktigt leverera högkvalitativ HR -support till chefer och medarbetare. För att lyckas i rollen behöver du tycka om att arbeta med arbetsuppgifter som både är operativa och administrativa.

Så tillbaka till den ursprungliga frågan om varför du skulle vilja jobba inom HR , där svaret ofta är ”tack vare människokontakten”. Många positioner efterfrågar kandidater som är ”bra med människor” men det finns ingen roll där det är viktigare än inom HR. HR själva har definierat som sitt uppdrag. Något som ställer krav på en tydlig dialog med beskrivning av uppdrag och de processer som HR ansvarar för. Lediga HR Business Partner jobb i Stockholms Län på Indeed.


Selecta Sverige är idag 4anställda och finns på orter runt om i vårt land från norr till söder. Inhouse söker en HR Business Partner till Alfred Bergs nordiska HR -team. HR -teamet på Alfred Berg arbetar verksamhetsnära, proaktivt, med hög kvalitet och effektivitet.


HR stöttar Alfred Bergs chefer och anställda med rådgivning, coachning och utveckling av affärsrelaterade områden, processer och verktyg för att bolaget ska nå sina affärsmål. Liam Ulvhag är grundare av företaget Consultatum och senior konsult inom ledarskap och HR. På bloggen Ulvhag On HR skrev han nyligen ett inlägg där han förklarade vad som är kärnan i strategisk HR.


I grund och botten handlar det bara om tre saker, menar han: riskbedömning, investeringsbeslut och resursoptimering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg