torsdag 24 mars 2016

Plötsligt * vandraren

Plötsligt * vandraren

SEs största utbud av batterier - inga avgifter och garanterat bra service! Samt dagar returrätt! Batterier till det mesta! I korta minnesfragment berättar han om sin kärlek till museer och bibliotek, om folkskolan, kriget och realskolan, om ungdomens våndor och om gymnasiet, då han började finna vägen till sitt skrivande.


I boken skildrar Tranströmer sina barn- och uppväxtår på Söder i Stockholm , där han bodde med sin mor. Han berättar bland annat om sin kärlek till museer och bibliotek , om folkskolan och kriget och om hur han under gymnasietiden började finna vägen till sitt skrivande. Gott så: den poesi han senare har skrivit kompenserar mer än väl de lätt kritiska synpunkter jag ovan har riktat mot memoarboken. Spegeln ser bara mitt senaste ansikte, jag känner av alla mina tidigare.


Tomas Tranströmer har skrivit om sina barn- och ungdomsår på Söder i Stockholm, där han växte upp med sin mamma. Minnena ser mig diktanalys. De syns inte, de smälter helt ihop med bakgrunden, perfekta kameleonter. En junimorgon då det är för tidigt att vakna men för sent att somna om.


De är så nära att jag hör dem andas fast fågelsången är bedövande. Jag har bara gett mig av. Går du med mig än, min kära, Fast jag inte längre ser dig?


Så som du är kvar i mitt hjärta? Dansa med mig , sjung med mig , måla med mig , skapa med mig , dröm med mig , flyg med mig. Budskapet de så harmoniskt vill förmedla till omvärlden är: ”Följ glädjen i livet och lyckan bli dig given! Se skönheten och det vackra i stort och smått. Så nästa gång du ser en fjäril – Stanna upp och.


Plötsligt * vandraren

Det handlar om skandalen, den stora, och den som aldrig någonsin får inträffa. När jag tänker de orden ser jag framför mig en ljusstrimma. Vid närmare betraktande har ljusstrimman formen av en komet med huvud och svans. Den ljusstarkaste ändan, huvudet, är barndomen och uppväxten. Idag har jag aktivt arbetat med mig själv och utvecklat mig själv i år och kan med säkerhet säga att jag inte är klar med min utveckling för det finns alltid nya lärdomar runt varje hörn och lite det som jag älskar detta med personlig utveckling det blir aldrig tråkigt.


Tog fram en härlig Oracle kortlek för jag ville se vad den hade att säga i detta viktiga budskap. Förstår att låta vår väg skina och ta plats i världen är mycket viktigt just nu, även i kortens vackra värld. Innan jag avslöjar vilka korten är ska jag fördjupa mig i änglarnas budskap , för jag upplever att dom inte sagt sitt ännu.


Plötsligt * vandraren

Men ingen ser mönstret. Gud för Dig är allting klart allt det dolda uppenbart Mörkret är ej mörkt för Dig och i dunklet ser Du mig. De lyfter upp mig , bär runt på mig och talar till mig.


Från att ha sträckt på mig av stolthet pös jag nu ihop och fick en riktig tankeställare. Visst kan ett monotont kroppsspråk och en odynamisk röst förstöra ett budskap lika mycket som alla värdelösa PowerPoint-bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg