fredag 5 juni 2015

Barn mår dåligt av varannan vecka

När jag och pappan gick isär var vårt barn 2. Efter ett år ungefär gick vi över till vv. Det har fungerat hur bra som helst, inget vårt barn mår dåligt av. Barnet vill träffa både sin mamma och sin pappa.


Våra barn mådde inte bra av att kastas mellan två liv” Byte mitt i veckan , dela på syskonen, sluta med det växelvisa boendet … Föräldrarnas brev till Idagsidan innehåller många modeller för barnen efter skilsmässan. Så en vecka helt själv här hemma vore ljuvligt.

Oj vad mycket jag skulle hinna med då, sånt som är så svårt att få tiden att räcka till när man alltid har barnen. Men efter en vecka skulle jag nog vara ganska nöjd. Jag vet att jag skulle må väldigt dåligt av att inte få träffa mina barn varannan vecka i längden.


Enligt en forskare vid Uppsala universitet mår de flesta barn bäst av att dela sin tid lika, procent, hos vardera förälder. Min bonusdotter mår dåligt av att bo varannan vecka. Jag har en fin bonusdotter på år som sedan hon var år bott varannan vecka hos oss och sin andra familj. Hon trivs gott i båda familjerna.


Det spelar ingen roll om ett barn väljs bort av någon förälder för att kunna konstatera barn mår dåligt av att inte se båda sina föräldrar, att bli vårdade av dem.

Om visst kan barnet knyta an till flera MEN det har son regel en primär anknytningsperson, en favorit. Barn som efter en skilsmässa bor växelvis hos föräldrarna mår nästan lika bra som barn som bor med båda föräldrarna. Och de mår betydligt bättre än de barn som bara ibland träffar en av föräldrarna. Den oro som har funnits för att växelvis boende skulle göra barnen stressade verkar inte stämma.


Hej, har en fråga angående hur ett barn mår i ett varannan vecka boende? Kan berätta lite om varför jag frågar,. Vårdnaden om barnen och boende. Gemensam vårdnad ska inte blandas ihop med var och hur mycket barnen bor hos någon av föräldrarna. Att ha vårdnaden om ett barn betyder att ha det rättsliga ansvaret för barnets person och föräldrar kan ha gemensam vårdnad även om barnet bor mest hos en av föräldrarna.


Barn går tio gånger i grupp för att prata med andra barn om föräldrarnas separation. Och föräldrarna går vardera fem gånger, varannan gång med barnet , i en egen grupp där de får prata om separationen utifrån sin föräldraroll. Tre av tio barn med skilda föräldrar bor växelvis enligt den senaste statistiken från Statistiska centralbyrån, SCB.


Och enligt en forskare vid Uppsala universitet mår de flesta barn bäst av att bo varannan vecka hos sina respektive föräldrar. Barn som bara äter bröstmjölk bajsar olika mycket och får sällan förstoppning. De kan bajsa flera gånger om dagen, en gång i veckan , eller ibland varannan vecka.


Men trots att det kan gå lång tid mellan gångerna är det inte förstoppning, utan när barnet bajsar är bajset är löst och kommer i stora mängder. Som separerad mamma är det skönt att läsa trovärdiga studier som bevisar att barnen inte behöver få men för livet på grund av att förhållandet man levde i inte höll.

När saknaden blir för jobbig kan positivt tänkande vara till stor hjälp. Sarah Djerf har listat saker som varannan - vecka -mamman älskar att höra. Varannan - vecka -föräldrarskapet är splittrat på ett kontrollerat och lite galet vis. Sedan separationen har jag haft mina barn varannan vecka. Att byta på fredagar är det som känts mest naturligt.


Mjukstart med en helg och sedan in i ekorrhjulet med lämning och hämtning. Eftersom vi nu till våren kommer att ha fyra barn ska vi ha rätt till flerbarnstillägg. Det fungerar som så att man får halva bidraget för de barnen man har varannan vecka , och hela bidraget för de barn man har hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg