tisdag 4 juni 2019

Lider jag av depression

Men ångest i stor utsträckning är ett problem. Jag har bland annat levt i en kronisk depression under års ti samtidigt som jag har kämpat med Generaliserat ångestsyndrom och socialfobi dagligen. Idag mår jag mycket bättre, men den här resan har lärt mig en hel del om hur jag anser att anhöriga bör vara och inte vara.


Jag känner mig nedstämd för det mesta, men ibland känns det lättare. Känner du någon som lider av depression ? Då borstar jag istället av mig och säger bara Äsch, det går över säkert.

Jag vågar inte heller gå och prata med någon okänd psykolog, jag vill inte belasta mina vänner, flickvän eller familj med mina problem då de säkert har sina egna problem att lösa. Det är inte farligt att avsluta medicineringen på det sätt som Du gjorde i meningen att något katastrofalt skulle kunna hända- det vanliga som händer är att depressionen (om det nu är det som Du lider av ) kommer tillbaka. När jag till exempel käkar middag med folk eller hänger med vänner kan jag nog se rätt samlad ut och till och med verka som att jag faktiskt har rolig.


Men inom mig är det verkligen svårt. Många får även ont i magen. Ibland förekommer även alkoholmissbruk. Barn som har föräldrar eller familjemedlemmar som lider av depression har en ökad risk att drabbas av sjukdomen.


Om du lider av utmattningssyndrom eller känner dig deprimerad är du inte ensam. Mellan 1- 3miljoner av världens befolkning lider av depression , som enligt WHO (Världshälsoorganisationen) borde föranleda någon form av behandling.

Att ha tankar om att livet är tomt och meningslöst är ett av symtomen på depression. Du kan tänka att det inte är någon mening med att försöka göra något åt det som är fel, och att ingenting någonsin kommer att bli bra. Om du har en depression påverkas din kraft, din energi och din ork. Depression kan vara ett mycket allvarligt tillstånd. Men hur vet du att du verkligen är deprimerad?


Med hjälp av det amerikanska magasinet Health listar vi åtta tecken och symptom som du bör vara uppmärksam på. Om du känner igen dig: hör av dig till vårdcentralen eller en psykiatrisk mottagning. Jag undrar hur man ska kunna veta om det är depression man lider av. Jag har hela hösten gått som i ett vaccum, det känns som jag inte känner nåt mer än elände.


Jag tänker ofta på alla negativa saker runtomkring mig, och blir irriterad och arg. Detta trots att jag har en underbar sambo som älskar mig och har ett oerhört. Hej, jag är en kille på år som misstänker att jag lider av kronisk depression. Hos tonåringar kan depression ge problem i skolan eller leda till för mycket eller för lite sömn. Vi söker män och kvinnor som lider av depression och för närvarande befinner sig i en depressionsepisod för en studie med ett nytt studieläkemedel mot depression.


Jag är redan ett fan, visa inte det här igen. Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) lider över 3miljoner människor i världen av depression. Sannolikheten att någon i din närhet är drabbad är alltså ganska hög.


Men fortfarande är depression en sjukdom som vi inte gärna talar om.

Därför är det väldigt viktigt att du har koll på det här. Här kan du testa om du är deprimerad med hjälp av HAD-skalan - ett seriöst test som är väl validerat. Läkare och forskare behöver ofta ett snabbt och tillförlitligt instrument för att kontrollera om patienten lider av depression eller av något (allmänt) ångeststillstån och i så fall hur stort lidandet är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg