onsdag 21 september 2016

Ta kontakt med biologiska föräldrar

Hitta en partner snabbt här. Många biologiska mödrar har inte blivit upplysta om att det kan komma en dag då vi tar kontakt med dem. Om vi tar kontakt med våra syskon kan det bero på att de aldrig vetat om oss. Att vi då som en blixt från en klar himmel dyker upp kan givetvis både chockera och skrämma. Låt det då gå en tid så de får smälta intrycken.


Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur socialtjänsten tillgodoser de familjehemsplacerade barnens behov av kontakt med sina biologiska föräldrar.

Skulle vilja ha klarlagt vad som gäller när ett barn är familjehemsplacerat. Vi har ett formulär där familjehemmet skrivit sina namn i rutan för moder och fader. Skolan har egentligen inga uppgifter alls på de biologiska föräldrarna. Har kollat med folkbokföringen och de biologiska föräldrarna står som vårdnadshavare. Den biologiska föräldern måste alltid godkänna att barnet adopteras.


I särskilda fall kan ett barn adopteras utan den biologiska förälderns samtycke. Det gäller om den biologiska föräldern har en allvarlig psykisk störning, inte tar del i vårdnaden eller inte går att komma i kontakt med. Dit kan man vända sig med sina frågor.

Exempelvis om hur man gör när man ska ta reda på sitt biologiska ursprung. Som adopterad är man en gång övergiven. AFO informerar om de fallgropar som kan komma när man söker sina rötter. Får man kontakt med sina biologiska föräldrar finns en risk att man inte blir välkomnad. Man kommer också att titta en del på de arbetssätt som finns i Norge, där man har jobbat med just dessa frågor.


I Norge finns även en förening för biologiska föräldrar till placerade barn, som man också kan komma att ta kontakt med. Det Ekblad inte visste då är att hans biologiska pappa letade efter honom redan då, och antagligen hade letat redan en tid. Men den saken skulle klarna. Hon påstod sig jobba för en ideell agentur och hade varit i kontakt med en man som sökte efter sina två söner. När vi åkte därifrån tog jag min adoptivmamma i handen och sa Jag älskar dig och jag såg att hon visste att det är hon som är min riktiga mamma.


Min biologiska mamma är en främmande kvinna för mig. Idag vill jag egentligen inte ha någon kontakt med henne, pga alla lögner som hon säger då jag frågar om min pappa. Jag vet nu i alla fall varifrån jag kommer, hur dom ser ut och intressen. Det är viktigt, jag behövde få veta det.


Jag behöver inte grubbla längre utan kan till och med fråga saker om det är nåt jag undrar över. Elina var sugen på söka lite rötter, och vi kom i kontakt med en som kunde lankanesiska via hennes mammas jobb, vi hade dock förberedd henne på att det säkert inte fanns någon vid liv med tanke på tsunamin hade härjat rätt bra på Srilanka, och dom bodde nära havet som vi förstått det. Att ta kontakt med den biologiska familjen är ett stort steg.

Den som sökt är oftast mer förberedd än de som blir hittade. Det kan vara bra att ta den första. Ofta vet du heller inte så mycket om dina biologiska föräldrar och varför de inte kunde ta hand om dig. Då kan det vara bra att prata med andra som också är adopterade. Personligen tycker jag att det är varje individs rätt att få veta sitt ursprung och ha möjligheten att ta kontakt med sina biologiska föräldrar.


Ni andra här på tråden som tycker ung samma som mig. Hur ställer ni er till Insimination hos ex. Oftast flyttar barnet till ett familjehem med föräldrarnas samtycke, men ibland kan socialkontoret behöva placera barn i familjehem mot föräldrarnas vilja.


Barnen ska nästan alltid fortfarande ha kontakt med sina föräldrar och annan släkt och en viktig del i att vara familjehem är samarbetet kring fortsatt kontakt med föräldrarna. Det finns många barn runt om i världen som inte har egna föräldrar som kan ta hand om dem. Dessa barn behöver en ny familj. Både i Sverige och i andra länder. Syftet med denna handbok är att ge information om adoption, adoptionsrådgivning och adoptionsprocess, samt om frågor som rör barnets kontakt med de biologiska föräldrarna i adoptionsfall.


Spårlösts programledare tar deltagarna på deras livs viktigaste resa för att söka upp biologiska föräldrar eller okända syskon som varit saknade i livet - ett spännande uppsökande som ofta baseras på få upplysningar eller fragment från det förflutna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg