fredag 7 december 2018

Dikt sorg barn

Populära begravningsdikter till ceremonin. Dikter till begravning om sorg och död. Vi hjälper dig hitta personliga minnesord vid begravning. Där nere känns allt mörkt och utan hopp. Sen så är det någon som drar mig upp.


Livet måste ha en mening annars hade aldrig min kära lilla flicka kommit och lyst för mig.

Sorgen har släppt sitt tag om mig en stund. Tack för allt lilla Alice. Sen andra dikter som jag tycker är fina! Förlorade jag mina barn ? Mina barn förlorade livet men de fick min kärlek och vann mitt hjärta. Men se inte på mig med rädsla!


Fråga istället om mina barn precis som ni nyfiket skulle göra om mina barn ännu levde. Vi ville lära känna dig mer, både far och mor Du bor i våra hjärtan.

Ett barn för lite finns det alltid i familjen vår” “Var inte ledsen lilla mamma jag var tvungen att gå. Tro inte att barn och ungdomar inte sörjer bara för att de inte visar det så tydligt. Allt som bekräftar att barnet har det jobbigt är bra, på så sätt blir det inte ifrågasatt i sin sorg. Undvik att påstå att du förstår hur det känns. Smärtan och försoningen.


Den som inte har sorgen. Och dikten växer bara. På grund av upphovsmannarättsliga skäl har vi varit tvungna att ta bort verser och dikter förutom nedanstående där författarna givit sitt tillstånd. Denna dikt är hämta med tillstån ur boken ”Sakna dikter ur sorgen ” av Ewa Åkerlind. Sorg är en normal och naturlig känslomässig reaktion Det är okej att vara ledsen, och sorg är inget problem som behöver lösas.


Stanna upp och lyssna till barnet. Behöver du förslag för dikter om barn ? Då har du kommit till rätt ställe. Vi har samlat flera vackra og fina dikter om barn. Kolla också: Text till grattis till bebis – kort– Citat om barn.


Skicka blommor till den nyföddat – Här hittar du bra erbjudanden. Bara du minns när du blir.

Obearbetad och förträngd sorg kan stänga ute känslor och djupa kontakter med andra människor. Man fryser ner sina känslor, stelnar och bli lättare sjuk. Ingen människa sörjer likadant och du som är sörjande vet bäst själv hur Du vill ha det, hur Du upplever sorgen , vad Du behöver och vad som är bäst för Dig – här och nu. Döden betyder ingenting.


Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum. Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande. Kalla mig vid mitt vanliga namn. Tala till mig sådär som Du alltid gjort.


Ditt tonfall, Håll sorgen borta från Din röst. Att hjälpa barn sätta ord på sin sorg är viktigt, menar förskollärare Ann Ljunggren som arbetar i en stödgrupp för barn i sorg. Vuxna kan gråta hela tiden, säger Ann Ljunggren. När ett barn eller en ung person dör kan du också sörja allt som den personen inte fick chansen att uppleva. Att visa och dela sorgen är ett sätt att komma varandra nära och en bra grund för att bearbeta den.


Kanske vill man skydda barnen genom att inte tala om det svåra. Barn sörjer ”randigt”. Men alla barn , även de små, behöver förstå det sammanhang de lever i. Det känns lite extra känsligt när det är till ett barn och det sista jag vill är att det ska bli fel. Jag skulle gärna ha en lite kortare dikt och sedan några ord i stil med Sov gott, lilla XXX, men kan man skriva det eller blir det bara fel.


När skuggorna hotar ditt solsken, så är vi din tryggade borg. Nedan finner du något av det vi vill förmedla kring att möta barn i sorg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg