tisdag 19 juni 2018

Gå i pension vid 65

Vi erbjuder expertrådgivning för ditt pensionssparande. På Bodystore hittar du ett stort utbud av produkter från VIDA online. Spara privat utan fasta avgifter. Måste jag ta ut min pension samma månad som jag fyller år (till exempel vid )? Nej, du kan själv välja att ta ut den när som helst under året.


Storleken på din pension , som du får ut varje måna påverkas dock av när du tar ut den.

Så här går det till: Fem månader innan du fyller år får du ett brev från oss med preliminära uppgifter om din pension från AMF. Inför den första utbetalningen får du ett brev som berättar hur mycket pengar du kommer att få varje månad och hur mycket vi drar i skatt. Finns livförsäkringar? Gå igenom de här trygghetsfaktorerna innan du går i pension. Använd tiden före pensionen till att ringa runt till de bolag som förvaltat dina pengar och ta reda på hur utbetalningarna kommer att se ut.


Samtidigt som pensionen blir lägre, blir skatten högre. Eftersom du inte längre jobbar får du inget jobbskatteavdrag och skatten är högre på pensionen fram till. Att planera din pension kan sammanfattas i några få men viktiga punkter.

Börja med att skaffa dig en överblick över din pension. Minpension är ett bra verktyg för det. Där finns det mesta med.


Kanske kommer du att få pengar från olika håll och kan ta ut delar av pensionen vid olika tidpunkter. Du kan gå både tidigare eller senare. I annat fall startar utbetalningarna automatiskt vid års ålder och går inte att stoppa.


I en grupp med aktienördar som jag är med i är grundarinnans ambition att gå i pension vid år istället för vid 1år eller jag menar eller eller. Det bestämmer du själv. För superlänge sedan sa jag att jag skulle kolla vad som hände med den allmänna pensionen om man valde att gå i pension vid år. Pension vid år Sluta.


Hur vet man att de rätt? Detta klarar man sig inte på, så tänkt att ta ut min tjänstepension på år. När du har gått i pension och din förmånsbestämda ålderspension har börjat betalas ut kan du inte ändra dig och välja att pensionen ska betalas ut vid ett senare tillfälle. Om du väljer att sluta jobba helt vid blir din allmänna pension till exempel procent lägre per år, livet ut, jämfört med den pension du får om du väljer att jobba till -årsdagen.


Ekonomiska nackdelar med att gå i pension vid 61. För varje år du jobbar över blir det med andra ord stor skillnad på din pensionsutbetalning. Om du sedan väljer att gå i pension helt när du fyller år, startar den andra och resterande delen på procent av din tjänstepension.


Du väljer vid den tidpunkten om den delen ska bli en livsvarig tjänstepension.

Och till procent om hen jobbar kvar till tillåtna 69. Grundprincipen för inkomstpensionen – den allmänna pensionen – är att det ”kostar” procent för varje månad man går i pension före års ålder. Inte så kul med en självvald lägre pension resten av sitt liv.


Tänk också på din tjänstepension. Min plan för pensionen är: Att vid 63år ta ut Inkomst pension och Premiepension fram till års ålder. Vid års ålder går jag i hel pension och börjar jag ta ut min Tjänstepension, en del av den fram till jag fyller 75år och en del av den livsvarigt.


För gick alla bussförare i pension vid 63. Då var det inget snack om att jobba vidare. Sedan fick vi år som nedre gräns och nu är vi på väg mot 67. Sverige baseras på att den enskilde i hög grad själv kan bestämma när han eller hon vill gå i pension.


Man har rätt att börja ta ut allmän pension redan vid år, men samtidigt också rätt att få arbeta kvar till år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg