onsdag 21 oktober 2015

Brev till min dotter recension

Search for Dotter Here. Flera har upplevt trauman, med bristande stöd från föräldrarna. De vill bryta mönstret, vara där för sina barn. Och mer specifikt vara där för sin dottern.

Det är inte lätt att skriva på det viset, men det är Kallifatides mästerskap. Brev till min dotter är en storartad läsupplevelse, långt utöver det vanliga.

Ulrika Knutson, Kulturnytt. Den här boken har Elcim Ymaz som redaktör och har getts ut på bokförlaget Forum. Alla skribenter har skrivit ett brev till sin dotter de har, eller inte har.

Tretton brev till döttrar. Breven rymmer smärta och svärta, men även fri vilja, goda förslag på vägledning och stora mängder feminism och girlpower. Sverige är inte så jämställt som många verkar tro.

Den Ovidius som sitter där uppe i romarrikets nordliga utkanter och skriver öppenhjärtiga brev till sin dotter – utan att veta om de någonsin når adressaten – tvingas oftare berätta om tragiska olyckor än lustiga episoder. När Ovidius ger sin svarte slav frihet, är denne inte så tacksam som han borde vara.

Hur berättar vi för våra döttrar om de misstag vi gjort? Lika svårt kan det vara att prata om det vi är stolta över. Saker vi skäms över, som vi ångrar. Höjdpunkter i livet, smarta val vi gjort, klokskap vi samlat på oss.

Eftersom jag för tillfället har extremt dålig koll på vårens utgivning så hade jag missat den helt, och hade förmodligen gjort även om jag haft koll då det i normala fall inte är den typ av litteratur jag läser. Kvinnor från olika yrkesgrupper, bakgrunder, skriver brev till sina döttrar i form av korta texter eller seriestrippar, där de gripande och personligt berättar vad de vill förmedla vidare till sina döttrar. Därför behövs styrkande, peppande ord till nutidens döttrar , så att de kan växa upp och förändra samhället. Som med alla antologier blir det spretigt med texter som berör mer eller mindre.

Med utgångspunkt i den gemensamma erfarenheten av att leva och skriva i exil ikläder sig Kallifatides den stora diktarens roll, som en tunn, nästan genomskinlig dräkt som låter oss se två författare från olika årtusenden samtidigt. Så kom en medelålders Ovidius till Svarta havet, till en liten ort där han måste börja ett nytt liv som en främling bland främlingar. Theodor Kallifatides följer denna kamp. Han har också mist sitt lan blivit tvungen att leva och skriva på ett annat språk. Detta är ett brev till den tonårsdotter jag aldrig haft.

Jag skriver till dig idag eftersom jag anser att av alla människor i din närhet har du den svåraste situationen. För även sår kan gå i arv. Karl Ove Knausgårds Min kamp är en sällan skådad litterär satsning i sex fristående band.

En samling rasande kärleksfulla, riskabelt uppriktiga och potentiellt livsavgörande texter skrivna av tretton välkända skribenter med olika kulturell bakgrund och generationstillhörighet.

Så inleder Malin Wollin sin nya roman Till min dotter. Sedan blir det rejäl åka av om det illa luggna ligget som blev lagd unge, närmare bestämt Stella, som som nyfödd liknade en för tidigt född men ändå fet gorilla, eller en inuit med skägg över hela kroppen. Finns så mycket kärlek i den här boken att mitt hjärta svämmar över. Tänker inte ge mig på att recensera den här boken något djupare eller lämna något betyg för det känns ganska omöjligt.

Avhoppet var en självklar sensation: ”Banditens dotter ” – som Sven Stolpe kallade henne – tog inte bara avstånd från Sovjetregimen, hon framträdde också som bekännande kristen. Hennes memoarbok, Tjugo brev till en vän, blev en lika självklar internationell succé när den kom i bokhandeln samma höst. Hon skrev brev hur hennes uppväxt varit, sjöng in favoritsångerna och allt annat som hon kände var viktigt för dottern att veta då hon växte upp. Som tur är överlevde Elcim cancern och bestämde då att göra en bok med brev från olika mödrar till sina döttrar.

Min tumör växer och jag får inga fler chanser nu, men det finns saker jag kan göra för Kelli, säger han till Mirror. Texter om unika erfarenheter de vill förmedla till sina döttrar , kloka rå smärtsamma upplevelser, triumfer och nederlag. Mina tankar Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att recensera en novellsamling som består av författarnas egna personliga brev till sina döttrar.