tisdag 27 oktober 2015

Ensamstående mamma bidrag försäkringskassan

Mama är läsarnas mammagrupp de luxe, självklara mötesplatsen för alla fantastiska mammor. Just nu ingår: Eucerin-kit värde 745kr! Beställ smidigt online. Information för dig som har barn men inte lever ihop med den andra föräldern.


Om underhållsbidrag, beräkning av underhållsbidrag, underhållsstö personligt webbmöte, samarbetssamtal och saker som kan vara bra att veta om du separerar eller är ensamstående med barn.

Om det finns särskilda skäl kan man göra undantag från folkbokföringskravet. Undantagen är: Att du ska bo kortare tid än ett år i bostaden. Då blir du normalt inte folkbokförd där men kan ändå ha rätt till bostadsbidrag. Vi använder cookies på forsakringskassan. För att kunna använda Mina sidor behöver du acceptera cookies.


Jag är ensamstående mamma. De vill att jag ska söka bostadsbidrag, men jag fick inte bevilja från försäkringskassan.

För att de vill jag ska kunna bevisa de, jag inte har nåt relation med mitt barns pappa. Han studera i annan stad och bo där. Så det är bara jag som sköta barn och ekonomi. Den ensamstående mamman kan också få bostadsbidrag och om hon har en lägenhet som kostar 7. Har hon en hyra som överstiger 7. Så mycket får en nyanländ invandrarkvinna med tre barn i bidrag , enligt färska uppgifter från Försäkringkassan.


Om ni inte väljer så betalas det ut till mamman. Har man ensam vårdnad får den föräldern barnbidraget. Ni anmäler i så fall detta till försäkringskassan. Som frågan lyder, vilka bidrag finns det man kan söka när man blir ensamstående med barn och vart vänder man sig?


När den andra föräldern har skött inbetalningarna till Försäkringskassan i sex månader. Båda föräldrarna får då ett brev om prövningen. Räkna ut ditt preliminära bostadsbidrag.


Ibland har jag trott att jag är tillbaka i Frankrike. Ingen på Försäkringskassan har kunnat ge mig klara svar om gällande regler. Hej jag är en ensamstående mamma med två döttrar som är och 12år.

Idag lever jag på social bidraget och aldrig någonsin kan unna mina små barn något annat än mat på bordet och knappt det ens. Vi har aldrig kunnat åkt iväg på en sommar semester eller gjort något roligt tillsammans pga av min dåliga ekonomi. Bidraget betalas ut av Försäkringskassan. Vem kan få bostadsbidrag? Bostadsbidrag ges till barnfamiljer och personer som fyllt men inte 29.


Du kan få bostadsbidrag oavsett om du hyr din bostad eller äger den. Som barnfamiljer räknas familjer med både två föräldrar och ensamstående föräldrar. Mamma slipper betala tillbaka bostadsbidrag.


Kvinnan borde ha förstått att hon inte kunde få lika mycket bidrag när mannen som hon hade barn med bodde i lägenheten. Men kammarrätten ger kvinnan rätt mot försäkringskassan och hon slipper betala tillbaka pengarna. Du får inte heller ha några barn.


Hur stort bidrag du kan få beror på hur stor inkomst du har samt hur stor din boendekostnad är. Men Försäkringskassan väger även in saker så som bostadens storlek och hur du bor. För att som ung ansöka om bostadsbidrag behöver du ha dokument som styrker din situation. Några av bidragen är inga rättigheter, utan förutsätter en motprestation. För andra måste man ha verkliga kostnader som är högre än bidraget.


För att få bidragen enligt exemplet måste den ensamstående mamman plugga svenska och delta i arbetsmarknadsinsatser på heltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg