onsdag 21 oktober 2015

Ect behandling erfarenheter

Jag är överläkare i psykiatri sedan nästan år, aktiv i flera länder och sedan år i Sverige. Väljer att vara anonym då jag har erfarenhet av olika attityder inom psykiatrin i olika länder. Tyckte det hjälpte bra, men fick ändå fortsätta äta antidepressiv medicin. Var nått fejkat suicid-försök.


Mådde extra dåligt då jag hade blivit av med mitt jobb.

Hur reagerade ni , när kom effekten eller uteblev det mm. Bevis, fakta, filmer och vittnesmål på skador från ECT. Kostnadsfri anmälningshjälp! Nu vill min läkare att jag ska börja få ECT behandlingar , men jag känner mig lite osäker eftersom jag inte vet så mycket om det. Har försökt kolla runt lite på nätet, men hittar inte så mycket information från folk som verkligen har varit med om det själva.


Finns det någon här som har erfarenhet av detta och vill berätta? Elbehandling kan hjälpa vid vissa psykiska sjukdomar.

Behandlingen innebär att hjärnan stimuleras genom flera korta strömpulser. Du som har en depression kan få elbehandling om du har svåra symtom eller om andra behandlingar inte hjälper. Till skillnad från Dunja Grisell har Arvid Lagercrantz goda erfarenheter av ECT. Han fick sin första behandling med ECT när han var femton år gammal och fortsatte att behandlas med ECT under 50- och 60-talet.


Nu har han hunnit fylla och gör endast ett årligt besök hos sin läkare. Föreningen ordnar regelbundet allt mer välbesökta möten där man diskuterar bl. Jag går just nu igenom en sådan här elektro- behandling för min depression. ECT -teknik och biverkningar. Trots att behandlingen är vanlig finns det en begränsad kunskap om patienters erfarenheter inom området.


Sjuksköterskorna ansvarar för omvårdnad och ska identifiera patienternas behov. Syfte: Syftet är att beskriva erfarenheter av ECT hos patienter som lever med depression. Jag har heller ingen personlig erfarenhet men däremot vet jag personer som sagt att de inte skulle överlevt utan ECT. Jag känner även en som arbetat med ECT och har berättat om många nöjda patienter och vilken otrolig förändring behandlingen ger. Därefter skall behandlingen följas upp med lämpliga, recidivförebyggande läkemedel.


Inom föreningen de-lar man med sig av erfarenheter av hur behandlingen används vid olika sjukhus. Jobbat på avdelning för bi-polär sjukdom och sett en hel drös med depressioner som fått ECT behandling.

Den allra största delen av dessa personer hjälps av ECT. Som sagt, många blir bra snabbt men kan kräva underhålls- ECT för att få det stabilt. Den enda erfarenhet jag har är en god vän som fick ect. Hon låg inne under tiden.


Men hon låg inte inne pga ect :n, utan hon var inlagd och så fick hon ect. Det fungerade väldigt bra. En behandlingsform som är kontroversiell även för vuxna och där man vet att behandlingen kan innebära svåra minnesproblem och andra skador. Trots det har Socialstyrelsen valt att ha det som behandlingsprioritet 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg