tisdag 16 maj 2017

Lösa ut partner ur hus

Bodelningsavtal och lösa ut sambo ur gemensam bostad. Hejsan, Min fråga gäller en fastighet vid separation. Huset är en bostadsrätt. För att göra det enkelt så är detta en separation utan bråk och vi är överens om allt nedanstående.


Minus halva kostnaden för att låta värdera huset. Har ni lån på huset som du ska överta så drar du av HENNES DEL av lånen mot det du ska betala till henne.

SVAR Hej och tack för din fråga! För Sambor är det inte obligatoriskt att genomföra en bodelning. Detta skall dock ske om någon av samborna begär det. BIRGITTA Ja, det är väl rimligt att han löser ut dig ur huset till halva marknadsvärdet. Vid vinstberäkningen ska du räkna ifrån den latenta reavinstskatten som ditt ex tar över om han löser ut dig ur huset.


Vad som händer formellt är att han tar över hela fastigheten genom bodelning, inte genom försäljning. I en sambobodelning ingår endast bostad och bohag anförskaffat för gemensamt bruk. Att lösa ut sin sambo ur huset ? Den ena partern står som ensam ägare till huset , men det är inköpt tillsammans.

Parterna är inte gifta. De var också överens om en viss summa som han skulle betala henne för hennes del i huset. Nu har hon fått för sig att hon skulle kunna ha rätt att få del i en ev. Från detta belopp räknar man sedan bort ett tänkt mäklararvode, den reavinstskatt som skulle blivit om man säljer huset , vidare skall man räkna bort lånen.


Av det nettobelopp man får då skall ni erhålla hälften var. Det beloppet skall du lösa ut din sambo med ur fastigheten. Normalt får man huset värderat och betalar halva skillnaden mellan lånets storlek och husets värde. Man delar så att säga lika på den vinst man gjort. Nu hör det till saken att huset har stigit i värde tack vare ett antal större renoveringar som jag, enbart jag ensam, har gjort på huset.


Betalar man vinstskatt om man köper ut sina syskon eller skjuts den upp? De har kommit överens om att han ska lösa ut henne ur deras hus (som de äger till hälften var). Pappa köpte huset för 395.


Tja, du bör nog göra så här: Du köper ut hennes del av huset (är du taskig - för enbart lånekostnaden). Vi har renoverat i huset för 100. Du söker sedan lagfart på hela huset och äger nu 1 fastighet. Sen kan du ansöka om nya huslån i endast ditt namn och lösa de gamla lånen.


Läs hela frågan och svaret om hur man går till väga när den ena maken ska lösa ut den andra ur huset då huset ökat kraftigt i värde sedan de köpte det. Vi ska kontakta en jurist för att det ska gå rätt till, men jag vill vara förberedd på ungefär hur mycket jag måste kompensera min sambo med.

Min man ska om han kan bo kvar köpa ut mej. Hur räknar vi ut hur mycket han kan köpa ut mej för? Hur räknar man ut hur mycket jag skall betala om jag vill köpa och lösa ut min sambo från vår gemensamma bostad?


Jag å min man ska skiljas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg