tisdag 14 mars 2017

Akut p piller biverkningar en vecka efter

Hos oss kan du hämta ut recept online! Nyheter varje vecka , handla redan idag! Akut - p - pillret innehåller en hög dos av ett gulkroppshormon, levonorgestrel och kan, om tabletten tas så snart som möjligt efter ett oskyddat samlag, förhindra att man blir gravid. Det kan användas om du är rädd för att ha blivit gravid på grund av ett oskyddat samlag, om kondomen gått sönder eller om du missat några p - piller. Ju tidigare du tar akut - p - pillret desto bättre effekt.


Försök dock att alltid ta det inom timmar efter samlaget. Om akut - p - pillret intas inom ett dygn efter det oskyddade samlaget så är sannolikheten att graviditet förhindras runt , sker intaget efter två dygn är sannolikheten runt och efter den tredje dagen är den nere på. Preventivmedel med hormoner kan påverka effekten av akut - p - pillret EllaOne. Du ska därför välja ett annat akut - p - piller än just EllaOne om du redan äter p - piller och har missat ett piller. Välj då istället Norlevo eller Postinor.


Biverkningar av akut - p - piller. Efter att man har tagit ett akut p - piller bör man alltid göra ett graviditetstest efter tre till fyra veckor. Detta bör man göra oavsett om man får sin blödning som vanligt eller inte.


Läs mer om graviditetstest och få tips om var man kan köpa dom online på vår sida om graviditetstest. För tre veckor sedan, mitt i min ägglossning, hade jag och min sambo oskyddat sex. Just då kändes det så rätt med efteråt fick vi båda panik och jag tog ett akut p - piller , Postinor. Exakt en vecka efteråt fick jag min mens.


Den var lite annorlunda men kändes ändå som just mens. Nu två veckor efter så blöder jag igen! Tog den i söndags och har nu under hela veckan.


Jag får en blödning ett par dagar efter akut - piller. En akut - p - piller -tillverkare gick för ett par år sedan ut med information om att dagen efter - piller inte skulle fungera lika bra om man väger över kilo, och inte fungera alls om man väger över kilo. Du kan ta dem om du äter p - piller. Så kommer inte mensen imorgon blir jag väääldigt orolig!


Men han kom inte i mig. Hur länge efter samlaget tog ni era piller ? Förra veckan tog jag ett akut p piller och sen efter dagar så fick jag en blödning i några dagar. Egentligen ska jag ha min riktiga mens den här veckan. Akut - p - piller (dagen- efter - piller ): Akut - p - piller med levonorgestrel ska tas inom timmar (tre dygn) efter samlaget, medan akut - p - piller med UPA har effekt i upp till 1timmar (fem dygn) efter ett oskyddat samlag (båda preparaten är receptfria). Jag åt ett för snart veckor sen å väntar nu på mensen.


Akut p piller biverkningar en vecka efter

Pillren rubbar kroppens egen hormonbalans och kan göra mensen oregelbunden och krånglig ett bra tag framöver, vilket inte är hälsosamt. Och kom även ihåg att akut - p - piller absolut inte skyddar dig mot könssjukdomar! En tre-fyra veckor efter att du tagit akut - p - piller måste du testa ifall du ändå blivit gravid. Det skyddar inte preventivt mot graviditet. Det är inte alltid en riktig mens men pillren kan även kicka igång mensen tidigare.


Akut P - piller ska tas så snart som möjligt efter att ett oskyddat samlag ägt rum. Och efteråt kan de rådda till menscykeln ganska ordentligt för flera månader i värsta fall. Det är väldigt starka hormoner i akut - p - piller och fastän de inte alls är några abortpiller, så är de ganska hårda mot kroppen. Många dagen efter piller innehåller gulkroppshormon och levonorgestrel är bland den vanligaste aktiva substansen. Läkemedel av denna sort kan ibland felaktigt kallas för abortpiller, vilket inte är en korrekt benämning.


Akut p piller biverkningar en vecka efter

Ta snarast de missade tabletterna och fortsätt på kartan som vanligt. Viss risk för graviditet om tablettmissen ligger nära det hormonfria intervallet. Barriärmetod närmaste veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg