torsdag 21 mars 2019

Vad kan man bli om man läser natur

Discover Man With A Man. Vad kan man bli efter Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet? När du läser Naturvetenskapsprogrammet blir du högskolebehörig.


Framförallt blir du förberedd för att plugga vidare inom naturvetenskap, teknik och matematik, men du kan välja att plugga vidare inom många områden. Tycker du att det är svårt att hitta rätt i utbildningsdjungeln? Gör vårt yrkestest och få en fingervisning om vilken utbildning och vilket yrke som kan passa.

Du kan kanske tänka dig att läsa mycket mer och bli forskare? Ex på vad man kan få för job direkt efter kandidatexamen är bl a administratör, utbildningsadministratör , studievägledare inom högskola, arbetsförmedlare, utredare på t. Därför att det har varit min dröm att bli läkare sedan jag var liten. Och för att jag alltid har dragits till naturämnena, från mattens logik till kemins roliga experiment.


Jag ville utforska de här sakerna som gör att livet ser ut som det gör, och det får jag göra när jag läser natur. Vad är det bästa med din utbildning? Att man lär sig mer än vad man tror.


Till exempel om att starta eget företag och att ta hand om kunder.

Vilka egenskaper ska jag ha om jag ska läsa Handels- och administrationsprogrammet? Det är viktigt att vara intresserad av just den här branschen och att vilja ha eget företag och sälja. Sommarjobb kan man i vissa fall börja söka redan innan årsskiftet och ibland så tidigt som i början av november.


Om du väljer att läsa en yrkesutbildning inom beteendevetenskap kan du rikta in dig mot coachning, psykoterapi, samtalsterapi eller någon kognitiv behandlingsmetod. De pågår under allt från några veckor upp till flera terminer och är ofta lätta att bygga vidare på i takt med att du blir allt mer erfaren. Om man uppfyller kraven för gymnasieexamen och får ut sitt examensbevis, blir man behörig till ett stort antal eftergymnasiala utbildningar. Det enda jag vet är advokat och journalist typ.


Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst. Jag hoppas ni kan hjälpa mig! Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta del av. Om du vill bli läkare så måste du naturligtvis gå läkarlinjen men generellt är det väldigt fritt.


En viss utbildning leder inte automatiskt till ett jobb, och man kan ha ett visst yrke med med olika slags bakgrund. Som journalist kan du tex ha läst natur och rikta in dig på naturvetenskaplig journalistik. Man kan kanske bättre förstå de skillnader om man jämför utbildningar som leder till de två yrken.


Jämförelse mellan utbildningar (BMA och Biomed.programmet) finns nedan: på båda utbildningar läser man ungefär samma ämnen men vanligtvis läser man på biomedicinprogrammet mer kemi, än på BMA-programmet. Om det exempelvis är procent som du tycker är svårt att förstå så kan du skriva ner allt du kan om procent och vad (och vilka uppgifter) det är som känns svåra. Då blir det tydligare vad det är som du behöver träna på.


Hoppas att detta hjälper lite på vägen och att det går bättre och bättre.

Jag går estet och vill inte läsa naturkunskap b. Vad gäller för prövning av gymnasiekurser när man går i grundskolan? Om en elev i grundskolan läser kurser i gymnasieskolan måste eleven genomgå prövning hos gymnasieskolan för att få betyg. Källa: kapitlet § gymnasieförordningen.


Alltså vilka yrke kan man välja mellan lixom? Jag vet att det är en bred linje men kan ni skriva några exempel om vad man kan bli ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg