tisdag 19 mars 2019

Jehovas vittnen regler

Jesaja 48:1 18) Vi har inte hittat på de här reglerna och principerna, men vi vill leva efter dem. Vi kan se på några av dem som kan vara bra att tänka på när man dejtar. Regler Det finns många regler inom Jehovas Vittnen. Ett förbud är att man inte får göra blodtransfusioner.


Eftersom vittnena tror att blodet tillhör eller är själen och ska därför inte blandas med någon annan.

Jehovas Vittnen firar inte heller jul eller födelsedagar, de anser att de inte är av ett kristet ursprung. Världsvitt tillhör de ett av de snabbast växande kristna samfunden i dag. Medlemmarna brukar försöka ringa i första hand. Jehovas vittnen har egna gudstjänstlokaler, ”Rikets sal” där man har sina möten.


Deras huvudorgan är Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania, med säte i Brooklyn i New York. Ett Jehovas Vittne förväntas att följa lagarna i det land har bor i, samtidigt som de ska sköta sina uppgifter de har fått tilldelade inom samhälle. Tidigare fick de inte ens vaccinera sig, men de kom på att många förkunnare dog i Europa så man tvingades ge upp den regeln.


De säger att Jesus var Guds viktigaste person på jorden, men att han inte på något sätt var gudomlig.

Man säger också att han dog på en pole, och inte på ett kors. Ett av dem är förbudet mot blodtransfusioner. Detta eftersom man anser att blodet är bäraren av själen, och Guds lag förbjuder det. I april fälldes en församlingsledare i tingsrätten för att ha visat filmer som inte hade blivit granskat av Statens medieråd för barn på en mässa. Människor blir mer och mer upptagna.


Målet är att gudsriket ska upprättas och paradiset på jorden ska återuppstå. Män läser framförallt Daniels bok och uppenbarelseboken. Och eftersom jag vet att det är så det ser ut, kan jag inte klandra min familj för hur de agerar. Jag har tidigare betett mig likadant mot avhoppare. Men gärna minnesdagar som t. Hantering av personuppgifter i denna kontext måste följa EU:s regler för skydd av persondata”, säger domstolen i ett uttalande, enligt Reuters.


De har uppmärksammats bland annat för att medlemmarna inte tar emot blo vilket ibland leder till konflikt med sjukvården i krissituationer. Församlingen tar även helt avstånd från medlemmar som lämnat rörelsen, vare sig det sker frivilligt eller genom uteslutning. Alltid har jag varit på min vakt gällande deras avsikter. Kan de även vara farliga?


Hon är nummer tre av fyra systrar. Vi gick i en vanlig skola, men utom klasskompisarna umgicks vi inte med barn utanför samfundet.

En Jehovas Vittne får inte önska någon lycka till… Enligt deras religion är de förbjudna att rösta inom politiska kampanjer. Likaså får de inte ta åt sig politiska ämbeten, göra jurytjänst, ta emot en julklapp, ha en tatuering, donera blod eller organ, vara med i några klubbar eller sportlag med mycket mer. Barnens vård får inte inskränkas. Valkila menar ändå att situationen är svår för medlemmarna.


Karl får ett oväntat besök av Jehovas Vittne , men hans reaktion är ännu mer oväntad. Avprogramering är inte direkt aktuellt i det här fallet. I alla fall inte en sekt i den meningen. Min familj får ha begränsad kontakt med mig om jag går ur.


Det kallas för samvetsfråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg