fredag 21 april 2017

Klara ekonomin som ensamstående

Som ensamstående förälder kan det vara svårt att få ekonomin att gå ihop i slutändan av månaden. Här får du tips på hur du får pengarna att räcka längre. Det kostar en hel del att ha barn, detta är ett som är säkert.


Jag undrar om det ens är möjligt att få ekonomin att gå ihop i min sits? Jag måste ju vara föräldrarledig med bebisen som kommer, (och ja, jag vet att det inte var särskilt smart att skaffa en till, men nu är läget såhär).

Vi äger ett hus tillsammans. Kan ni snälla ge mig alla tips och råd som kan underlätta? Ni som är ensamstående med barn - hur klarar ni. Anonym (Ledse­n) Visa endast Mån. Klara ekonomin som ensamstående , hjälp!


Du måste klara alla situationer själv. För att enklare kunna göra det och få en mer robust ekonomi bör du skapa ett sparande.

Det är väldigt många ensamstående föräldrar som är mycket sårbara för minsta extra utgift, och det är en situation som ger stor otrygghet. Du bör försöka spara en liten del av din inkomst varje månad. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Bibeln innehåller många praktiska principer som kan hjälpa dig att klara ekonomin. Vi ska se på några av dem.


Det kanske rentav finns något som kan hjälpa dig att hantera ekonomin bättre. För att hantera pengar klokt måste man veta hur mycket pengar man får in och vad de används till. Du ser dem här nedanför.


Beräkningarna utgår i från att du är ensamstående. Om du har gemensam ekonomi med någon blir vissa saker billigare. De flesta av de utgifter som fanns är ju faktiskt kvar, fast man nu enbart har en lön att röra sig med. När jag var ensamstående försörjde jag mig genom lön, bostadsbidrag samt ett halvt barn bidrag (har barnet varannan vecka).


Var aldrig några problem med ekonomin. Jag bodde i en trea och hade råd med både bil och nöjen. Du får ingen prioritering i bostadskön och du har inte råd att gå ner i arbetstid.


Det kan vara ekonomin , svåra diskussioner med tonåringen eller sköta hemmet ensam som bidrar till att det ibland kan kännas jobbigt.

Ensamstående förälder. Till stor del tror hon att det beror på att de gick med i Makalösa föräldrar. En förening för ensamstående föräldrar som stöttar varandra. Vi har träffat många vänner där.


Alla är i samma sits som oss. Tillsammans med dem har vi gjort saker som inte kostat så mycket pengar. Utflykter, läger, knytkalas och så. Hur klara att studera och vara ensamstående mamma.


Antar att den här frågan kanske ställts tidigare, men jag har inte sett svaren isåfall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg