fredag 25 maj 2018

Egenmäktigt förfarande scalateatern recension

Det är något visst när en bok, blir manus och sedan blir en föreställning på scen. En bok innehåller så mycket mer styrning än vad ett manus gör. Avståndet mellan de skrivna orden och scenbilden blir så mycket större.


Stockholm, stora scener som Dramaten och Oscars till lilla. Bildtexten lyder ”Jag köpte den till slut.

Men så bygger också regissören Eva Dahlman sin uppsättning på Karin Parrot Jonzons strålande bearbetning och manus från Uppsala. Samma år tilldelades hon Svenska Dagbladets litteraturpris och Publicistklubbens Guldpenna för sin gärning som skribent. Ester älskar inte Hugo, hon är besatt av honom, och det är två vitt skilda tillstånd. Vill du läsa en bok om kärlek, riktig kärlek, finns det många andra fantastiska böcker att läsa. Men det har också med Eva Dahlmans regi att göra.


Poeten Ester Nilsson får i uppdrag att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask. Under en veckas förberedelse konstruerar hon sin bild av konstnären, en intellektuell fantasi som hon förälskar sig i. Guldbaggenominerade Aminah Al Fakir ger debutkonsert.

Berättelsen om den skarpa, men känslostyrda Ester Nilsson som faller hals över huvud för den uppburne konstnären Hugo Rask debatterades ivrigt i kulturens korridorer när boken släpptes för ett par år sedan. Ett år som bjöd oss på. Alla har en åsikt och precis alla känner igen sig i Lena Anderssons berättelse om makt och vanmakt.


Som jag skrev i TBR-inlägget där jag nämnde den här bok bygger jag ofta upp aversioner gentemot böcker som det blir en hype kring. Jag vet inte varför, det är bara något som sker rent instinktivt (kanske är det det här med att vara sist på bollen jag inte klarar av?). Det har säkert att göra med renheten i formen som Lena Anderssons roman äger – den är ju faktiskt skriven som ett antikt drama, med kör och allt. Dagens Nyheter tycker föreställningen är ”abrupt genial”, PKultur att den är ”väldigt smart”, Kulturnyheterna att skådespeleriet är ”virtuost” och Aftonbladet beskriver uppsättningen som.


Hur gestaltar man en romanfigur som har analyserats, diskuterats och väckt känslor hos så många? Teaterkritik: Påklädaren på Dramaten – det är magiskt och det sprakar och gnistrar om Sven-Bertil Taube och Krister Henriksson. Kärlekshistorien mellan Hugo Rask och Ester Nilsson har påverkat alla som läst om den. Det ska bli väldigt roligt.


Huvudrollerna kommer att spelas av Jessica Liedberg och Krister Henriksson. Ulla Skoog är lyckligt lottad. Reviews Det var väldigt. Den är regisserad av Eva Dahlman. Scala över av Henrik Dorsin, Michael Lindgren samt Tova och Conrad Nyqvist.


Egenmäktigt förfarande är Scalateaterns första egna produktion.

Pjäsen bygger på Lena Anderssons hyllade roman med samma namn, och hade premiär i slutet av januari. Det har redan skrivits spaltmeter både om den bakomliggande boken och om uppsättningen på Scalateatern , så det är väl strängt taget inte så mycket att tillägga. En person som vill vara med och utveckla Sveriges roligaste och mest spännande plats för kvalitativ underhållning.


Publiktrycket har enligt teatern varit stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg