tisdag 18 juli 2017

Fråga psykologen svd

Mejla din fråga i vilket ämne som helst till Madeleine Gauffin Rahme, leg psykolog och leg psykoterapeut. De frågor hon väljer att besvara publiceras på svd. Självklart får du vara anonym.


Fråga psykologen svd

Varje vecka svarar Idagsidans psykolog Madeleine Gauffin Rahme på läsarnas frågor. Här några av de senaste. Jenny Jägerfeld är Idagsidans psykolog. I SvD skriver hon varje vecka om aktuella ämnen eller svarar på läsarnas frågor.


Frågorna kan handla om allt från kärlek, vänner och arbetsrelationer till barn och familj. Du kan vara anonym men skriv i så fall under med ett alias. Svaren publiceras på SvD. Jag har kommit fram till några konkreta saker som jag vill pyssla med. De kan sammanfattas i att jag vill tillhöra ett mindre socialt sammanhang.


Psykologen Madeleine Gauffin Rahme svarar på läsarnas frågor på SvD. Om du inte hittar det du undrar över i svarsbanken är du välkommen att skicka in egna frågor. Det kan bero på flera. Nu fick det sexuella våldet ett ansikte.


Män började fråga sig: Vad har jag för ansvar som man? Hur kan jag bidra till förändring? Psykolog Calle Brunell, som länge arbetat och samtalat med män, utgår här från sig själv och sina egna erfarenheter som son, vän, partner och psykolog. I samtal med Maria Carling, SvD.


Fråga psykologen svd

Psykolog Maria Nordström Lindhe svarar: Eftersom du klarar av att vara själv i vissa situationer sedan du gått i KBT betyder det att du lärt dig strategier som du kan använda. Klicka på önskad rubrik i vänstermenyn och välj bland frågorna som då kommer upp i högermenyn. Du vet med andra ord egentligen redan hur du ska göra! Nu handlar det om att överföra dina strategier till mer utmanande situationer och gradvis vidga din komfortzon.


Samtalsledare Maria Carling, SvD. Leg psykolog Liv Svirsky svarar: Jag förstår att den situation du beskriver är både frustrerande och ledsam för dig. Då har vi suttit och väntat hela dagen på att han skall ringa och säga att vi kan komma.


Fråga psykologen – vad är normalt? När jag tar upp frågan med honom säger han att han har så mycket att göra att han inte hinner höra av sig till mig men jag vet att han ringer till svärmor och svärfar ofta, är där ofta och firar alla helger där. Psykolog Liv Svirsky svarar: Den situation ni hamnat i låter både slitsam och sorglig för dig och er dotter.


Men psykologen ställer en intressant fråga och det är om mamman ställde sig på faderns sida mot dottern under uppväxten? Och det är i detta sammanhang hon tar upp om det ev. Mina egna erfarenheter av mina föräldrar är ju att jag hade ingen av dem vid min sida någonsin. Varken som litet barn eller längre fram i livet.


Ställ dina frågor om relationer, psykisk hälsa och själsliga ting till vår psykolog Anna Bennich Karlstedt. Frågan och svaret blev näst mest läst på SvD. De menar att de unga killarna inte verkar ha någon att prata med.


Jag hade turen att ha en mamma som vågade ta upp sådana frågor ” berättar en man som är snart 60.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg