torsdag 19 mars 2015

Otrohet förlåta sig själv

För att bygga upp förtroendet igen måste man uppleva att den som varit otrogen faktiskt ångrar sig och vill arbeta för att relationen ska hålla, säger hon. Båda parterna måste kunna lägga händelsen bakom sig och arbeta igenom denna fas. Men Bente påpekar att processen kan ta tid och den kan skilja sig åt mellan partnerna. Vad som klassas som otrohet beror också på varje individs egna uppfattning. Man måste vara ärlig mot sig själv för att komma över otrohet.


För att kunna komma över otrohet måste ett par känna sig själva och veta hur man litar på varandra. Kommunikation är också otroligt viktigt. Det är inte samma sak som att ta på sig skulden, betonar hon. Man behöver inte förlåta otroheten, men försöka se vad som finns att lära av den. Om det finns något att lära.


Att förlåta dig själv är att släppa taget om att tänka på allt du inte har. Vi tror vanligtvis att vi bara kan förlåta oss själva för saker som sårar oss , men det är inte sant. Det finns stunder när vi fångas av tillkortakommanden eller omständigheter som är beroende av andra. Visst, det ÄR svårt att förlåta otrohet , har varit där själv , för oss slutade det med separation efter några år, men jag kan lova att han aldrig mer var otrogen efter det. Och har nog dessutom lärt sig en läxa inför kommande förhållanden, tror ni inte?


En kärlek kan när den fångats mellan otrohet och brist på respekt för varandra förlåtas… Men den kommer inte tillåta och aldrig rättfärdiga det. Otrohet provoceras ofta fram. Det kan låta lite grymt, men otrohet orsakas inte av någon annan än dig själv i de fall då du frivilligt letar efter fel person.


Alla kan göra misstag, och har det hänt med en okänd vid ett enda tillfälle brukar det vara lättare att förlåta – än om det handlar om upprepade tillfällen. En viktig förutsättning för att kunna förlåta är förstås också att den som varit otrogen verkligen ångrar sig , och kan förmedla detta till sin partner. Ja hur ska man någonsin kunna förlåta sig själv för att man varit otrogen? Min sambo har förlåtit mig och vill gå vidare men jag kommer inte vidare.


TÄnkter varje dag på hur förbannat illa jag gjort honom. Han har alltid varit mitt allt och stöttat mig i alla lägen. Du räknar med att ett snedsprång kan inträffa och vet att du skulle förlåta din partner. Bara en sån inställning kan göra att det aldrig blir aktuellt. Stefan säger: Kan man räkna det som otrohet om man råkar kyssa en annan tjej när man är ute och festar om det bara har hänt en gång.


Malena Ivarsson säger: Nej det tycker jag inte. Hur förlåta sig själv ? Jag är en gift kvinna som var otrogen under ett veckoslut i våras, ett år efter att vårt första barn föddes. Känslomässig otrohet känns på något sätt värre, speciellt om han skulle ha klagat om mig till henne, det hade jag aldrig förlåtit. Fysisk otrohet skulle jag kunna förlåta om jag kände att omständigheterna var acceptabla och det inte var med någon han eller jag kände.


KRÖNIKA De flesta med lite skinn på näsan säger att otrohet inte är tolererbart. Då är det tack och hej. Det går inte att förlåta , det går inte. Det skapar trygghet för båda att man bestämt sig för att försöka och ge processen tid och kärleken en chans.


Få den otrogne att vilja förstå hur det kunde hända, vilja arbeta med sig själv , sin historia och ta ansvar för sig själv och sin partner som man kommer till parterapi med. Ta ansvar för att återskapa trygghet och tillit. Självklart kan man förlåta och gå vidare. Det beror helt på situationen och individerna i frågan. En otrohet brukar oftast vara ett tecken på att relationen man befinner sig i är i onåd.


Otrohet förlåta sig själv

Alltså det är någonting som inte fungerar. Visar endast inlägg av Anonym. Det var inte roligt att sakta börja göra upp med sig själv , att börja förstå vem jag varit och att komma till insikt att jag vill inte vara sådan. Jag vet nu att det är en ständig process att arbeta med sig själv. Sedan behöver man ta professionell hjälp för att reda ut vad otroheten stod för.


Man behöver också återerövra sig själv och besluta sig för vilka värderingar man vill ha. Säkert tyckte man ju från början att otrohet är fel, men sedan har det skett en glidning. Bestäm vem du vill vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg