onsdag 18 mars 2015

Lösningsfokuserad samtalsmetodik

Mycket kort om lösningsfokuserad samtalsmetodik. Denna introduktion är ett smakprov på hur Du kan, med hjälp av olika verktyg och perspektiv, göra Ditt arbete både lättare och mer utvecklande i mötet med medarbetare i olika samtalssi-tuationer. Den bygger på att man i samtalet skapar en gemensam plattform där man kommer överens om vad samtalet ska innehålla. Det lösningsfokuserade arbetssättet har en strukturerad samtalsmetodik.


Vidare pratar man om önskat läge och hur en lösning skulle kunna se ut. Mats handleder såväl arbetslag som enskilda medarbetare och chefer inom både offentlig och privat sektor.

Den här utgåvan av Att bygga lösningar : en lösningsfokuserad samtalsmodell är slutsåld. Kom in och se andra utgåvor eller andra böcker av. Det är bra, eftersom det ger mig utrymme att ödmjukt erbjuda min egen definition. Personal inom skola, vård eller omsorg eller personer som vill lära sig mer om lösningsfokuserad samtalsmetodik. Utbildningsledare Johan Bysell – Johan har en examen i psykologi och kommunikationsvetenskap och mångårig erfarenhet av förändringsarbete utifrån ett systemiskt och lösningsorienterat synsätt.


Hur möter man de stora frågorna om livet, sjukdom, lidande och död? När vi möter de svåra samtalen kan vi få tankar soTänk om jag inte säger rätt saker? Samtalsmetodik - Att möta unga vuxna med NPF utifrån ett lösningsfokuserat förhållningsätt.


Hur görs ett lösningsfokuserat samtal i praktiken?

Hur kan vi hjälpa till att komma vidare när någon kört fast? Vad är viktigt för att hålla meningsfulla samtal i grupp? På egen hand och tillsammans med kollegor erbjuder jag längre eller kortare, öppna och skräddarsydda utbildningar i förändringsarbete, samtalsmetodik , bemötande och förhållningssätt. Mitt engagemang i metodutvecklingsfrågor är stort och jag har arbetat mycket med att implementera den lösningsfokuserade modellen i olika sammanhang. Enligt vägledarna så behöver de kunskaper inom samtalsmetodik för att kunna hjälpa sina klienter att fatta beslut och genomföra dessa, för att visa klienten att de uppfattar och respekterar deras berättelser, samt för att hjälpa dem att överkomma hinder, och se nya möjligheter.


Hon har tillsammans med Kerstin Måhlberg. Motiverande samtal – en konst att behärska. Lösningsinriktad pedagogik SFE AB.


Liria Ortiz, författare, psykolog och lärare i motiverande samtal: ”Istället för att övertala eller övertyga. En viktig del i arbetet med Signs of Safety innebär att involvera hela familjen och att ha en transparens i hela handläggningsprocessen. Jag erbjuder dig, enskilt och i grupp, utbildning i lösningsfokuserad samtalsmetodik och arbetssätt. Utbildningen innehåller många praktiska moment, våra egna erfarenheter, teori och hemuppgifter. Behöver ni arbetshandledning på arbetsplatsen?


En samtalsmetodik för att öka motivationen till förändring och som bygger på klientens uppfattningar, tankar och upplevelser. I lösningsfokuserat arbetssätt har man en uttalad tilltro till varje människas förmåga att äga sin egen lösning. Använd en lösningsfokuserad samtalsmetodik för att redan under de inledande kontakterna med familjen skapa en förändring.


Under den senaste tiden har socialtjänstens arbete med barn och unga som far illa uppmärksammats i media på olika sätt. Jag som erbjuder samtalsstöd är utbildad distriktssköterska -och barnsjuksköterska och har arbetat i drygt år.

För att komplettera min yrkesroll har jag utbildat mig vid Svenska Institutet för Sorgbearbetning samt genom att utbilda mig i lösningsfokuserad samtalsmetodik. Ledarskapsutbildning och lösningsfokuserad samtalsmetodik. En stor del av utbildningen handlar om att lära sig metoder med fokus på olika områden.


Efter varje metod certifieras deltagarna och får diplom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg