tisdag 30 oktober 2018

Dikt till mamma som gått bort

Mama är läsarnas mammagrupp de luxe, självklara mötesplatsen för alla fantastiska mammor. Just nu ingår: Eucerin-kit värde 745kr! Beställ smidigt online. Var tanken ganska klar.


En mamma har nå`t i sig.

Hon ger dig all sin omsorg. Du som haft mig vid ditt bröst. Vid behov gav du mig tröst. Du förstod när jag var sjuk. Du smekte mig med hand så mjuk.


Det fanns för oss alla ett rum i ditt hjärta, för alla utav oss du gjorde ditt allt. Du deltog med oss i vår glädje och smärta Tack kära mamma , tack för allt.

Det finns en glädje större än sorgen Glädjen att minnas. Tiden kommer att ta ut sin rätt. Glada skratt, hysteriska skratt Sorgsna tårar… Glada tårar.


Tacksamheten kommer att ta vi hur lycklig jag är att fått ha dig. Utbudet av begravningsdikter är stort och det kan ibland kännas svårt att avgöra vilken dikt som egentligen passar bäst. För att underlätta ert val har vi på Lavendla Begravningsbyrå samlat några väl utvalda dikter till begravning från några av Sveriges mest kända författare och poeter.


Jag har en dikt som en person skrivit om sina tankar efter att hon gått bort. Hon skriver i stil med att hon vill att alla ska minnas henne med glädje, inte med tårar och så vidare. Den är väldigt vacker men ligger i bilen just nu (faktisk!).


Kan hämta in den i morgon om den vore något? Jag beklagar så att din mamma gått bort. Jag förlorade min mamma för år sedan där chock och smärta var ett faktum. Helt oväntat och så orättvist. Ens egen mamma ska alltid finnas hos sig.


Min syster och jag skrev varsitt brev till henne och la i kistan.

Jag kunde skriva av mig och berätta det jag aldrig fått sagt. Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Räds ej i uppbrottstimman.


En vänlig hand lugnt ordnar båtens segel, som för dig bort från kvällens land till dagens. Gå utan ängslan ner i strandens tystna den mjuka stigen genom skymningsgräset. På grund av upphovsmannarättsliga skäl har vi varit tvungna att ta bort verser och dikter förutom nedanstående där författarna givit sitt tillstånd.


Denna dikt är hämta med tillstån ur boken ”Sakna dikter ur sorgen” av Ewa Åkerlind. Begravningsverser till dödsannonser är ett fint sätt att uttrycka sin sorg. I vår lista med verser och dikter får ni inspiration till er annons. Här kan du läsa dikter och minnesord till begravningar.


Det är våra utvalda förslag som är fria att användas. De kan läsas vid själva begravningen eller skrivas i dödsannonsen. Det kan också vara ord till tröst och stöd i din egen sorg.


Det är enskilda som skrivit dessa minnesord eller kända poeter som skrivit dikter. När höstlöven falla och mot vintern vi går. Med saknad och sorg, vi står vid Din bår Ej anade vi att vi Dig skulle mista.


Att sommaren som gått … skulle bli Din sista. Per avled hastigt i en bilolycka den sept -02. Så bra, att du som präst, tar upp detta! Hur läkande var detta att höra, när min älskade pusselbit till make gått bort i förtid?


Vi som hade så roligt. Sorgen går fram och tillbaka, det enda jag kan säga är att den kan bli mer barmhärtig med tiden. Djuren är glada och lyckliga, men de saknar någon som betydde mycket för dem, någon som blivit lämnad kvar. Varje dag springer de och leker, tills den dagen kommer, då en av dem stannar upp, och tittar bort i fjärran. När min mamma gick bort , använde vi dikten som följer - med lite ändringar här och var, som jag gjort för att de passade oss bättre.


Det är dock originalet du får här (ett av dem - den finns i massor av versioner.) Stå ej och gråt vid min grav. Jag är tusen vindar över sjön. Men du förstår nog inte att jag saknar dig så mycket att jag tror allting kommer gå i kras. Allting är helt åt helvete nu, inget är sig likt, nej ingeting är som förut.


Då har du kommit till rätt ställe. Vi har samlat flera texter som kan passa i en begravning. Kolla också: Dikter om döden – Citat om sorg och död. Visa ditt deltagande med kondoleansblommor – Här hittar du bra erbjudanden.


Beklagar sorgen – Kondoleanskort text Där kärleken är som störst blir också sorgen och saknaden störst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg