onsdag 8 februari 2017

Böcker att läsa innan du dör

Välj bland miljoner titlar! Alltid fri frakt över 1kr. Med Nextory får du tillgång till de bästa titlarna i din mobil och surfplatta! Köp dina böcker hos Bokus - Nya erbjudanden varje vecka! Har du tröttnat på billiga deckare och kändiskokböcker?


Då finns det en minst sagt gedigen lista över klassiker att ge sig i kast med.

Ofta brukar sådana listor heta något i stil med ”1böcker du bör ha läst innan du dör ”, något vi tycker känns både lite stressigt och en gnutta makabert. Den är avsedd att ge den läslystne tips och goda rå inte att skapa en kanon av världslitteraturens stora. Hur många av de här hundra böckerna som man ska ha läst innan man dör har du redan läst ? Jag har läst 4 alltså nästan hälften. Det betyder att jag fortfarande har titlar kvar, men om jag är intresserad att läsa de alla är tveksamt. Men några fler lär det bli med tiden, det tror jag.


Som litteraturvetare så går man ständigt runt i den där känslan av att man har läst så sanslöst mycket, så man i alla fall borde ha klarat av det mesta inom kanon. Men desto mer man läser , desto mer verkar det dyka upp. Så när jag kom över en lista på 1böcker man bör ha läst , ja, då kunde jag inte låta bli att testa mig.

Det är en bok som du måste läsa innan du dör. En bok som du absolut inte vill missa om du tycker om fantasy är de om Harry Potter. Du känner säkert till.


Boktipset är platsen för dig som älskar att läsa , recensera och tycka till om böcker. Du får personliga boktips baserade på vad du har läst och gillar, kan enkelt hålla koll på vad du vill läsa och dela med dig av dina tips. Om du klickar på respektive länk kommer mer information upp om respektive bok , inklusive i förekommande fall priser och andra läsares recensioner.


En del av böckerna går tyvärr bara att få tag i begagnade. Böckerna är listade i bokstavsordning efter författarnas efternamn. En uppdatering av den här gamla listan över hundra böcker du bör läsa innan du dör.


Och det här är bara den anglosaxiska listan, sen finns ju alla svenska böcker också. Här med mina kommentarer, om det gör någon glad (fetstilat = läst ). Titlarna presenteras i kronologisk ordning och är inte sällan illustrerade. Köp boken billigare på Adlibris.


Du måste inte läsa Odysseus De ”helt vanliga människor” som Göran Hägg har skrivit en litteraturguide för förväntar sig nog att få veta vad som är bra och varför. Joan Didion böcker att läsa innan du dör Hushållsarbete Det finns inget som hänger med en bra bok under semestern, så här på MyDomaine har vi kuratiserat en läsningslista över Amerikas litterära greats. Kom in och se andra utgåvor eller andra böcker av samma författare.


Listan på titlarna som skrivs om i boken kan vara en bra vägledning till vad du bör kolla upp, möjligen, men ett mer selektivt breddande och bildande urval hade varit att önska. Så innan du sätter tänderna i pärmarna på de här böckerna , så vill jag framhålla min åsikt om denna typ av läsning. För att överhuvudtaget vilja läsa den här typen av böcker så krävs att du lever lite på utkanten av din ”comfort zone”, att du testar dina gränser och lever i ett sorts sökande på någon nivå.

Tio böcker du måste läsa innan du dör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg