onsdag 13 april 2016

Ipren gravid

Om du behandlas för en sjukdom och blir gravid. Vissa sjukdomar gör att du måste ta läkemedel regelbundet under en längre tid. Det gäller till exempel depression, epilepsi eller diabetes. Det är viktigt att du inte avslutar din behandling eller ändrar dosen på egen hand om du blir gravid , utan tar kontakt med din läkare. Ipren kan påverka möjligheten att bli gravid , se avsnittet Graviditet och amning för mer information.


Barn och ungdomar: Ipren tabletter ska inte ges till barn under år.

Kontakta läkare innan användning om du tror att ditt barn är uttorkat. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid , eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt. Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel. Gravida kvinnor ska inte använda Ipren under de tre sista månaderna av graviditeten.


Intag av Ipren ska undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Läste för några dagar sen att man absolut inte får använda Ipren när man är gravid. Lite sent påkommet nu när jag snart är klar med min graviditet.


Varför så dålig info om detta?

Borde inte min bm sagt det vid typ första mötet om det nu är så. Jag fick veta att jag är gravid igår (är väl i vecka eller så) och åkte på ordentliga ryggsmärtor idag. Utan att tänka tog jag två Ipren 400mg.


Kom på att man inte ska äta Ipren vid graviditet. Nu känner jag mig orolig att det kan ha hänt något. Att bli kär i någon som redan har barn och bli bonusförälder på kuppen framkallar ofta ett helt register av olika känslor, både för dig och ditt bonusbarn.


Jeg har spist ipren til nat og igen om morgen da det ikke var muligt at skaffe pernodiler. Jeg føler lidt at jeg har været en dårlig mor og udsat mit barn for noget som ikke er i orden. Alvedon när man är gravid.


Slutsatsen som läkemedelsverket drar är att det är okej vid behov. Du ska dock undvika värktabletter som är så kallade ”cox-hämmare”, exempelvis Ipren , Ibumetin, Treo, Magnecyl och Aspirin. Alle former for medicin, også håndkøbsmedicin, skal tages med omtanke, når man er gravid.


Så selvom fx Panodil og Ipren står frit tilgængeligt bag disken i både supermarkedet og hos Matas, så skal man også her læse indlægssedlen og tale med sin læge først. Värktabletterna Ipren , Alindrin och Ibumetin kan göra dig infertil. Man bör inte ta de här preparaten om man är gravid eller försöker få barn. Det generella rådet är att undvika alla mediciner när du är gravid. Men om du behöver äta medicin ska du ta upp det med en barnmorska eller läkare, vare sig det gäller tillfälliga smärtstillande eller läkemedel man kan behöva konsumera regelbundet.


Jag är i vecka och hade i lördags stark huvudvärk.

Jag tog då en huvudvärkstablett ( ipren 400) och det var först efteråt som jag läste att man inte skall ta Ipren när man är gravid. Hur stor är risken att detta har påverkat fostret? Jag åt ipren innan jag vert gravid och bytte gesnast sen till alvedon då ipren inte är och rekomendera, men alvedon var okej.


Ja, jag vet att detta är en kontroversiell fråga och jag vet att man inte ska blanda tabletter och alkohol och brukar heller aldrig göra det. Men jag undrar iallafall: Är det inte så att det vid ett enstaka tillfälle inte är någon fara att dricka typ två glas vin om man tagit en Ipren ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg