fredag 15 januari 2016

Vad händer när bouppteckningen är registrerad

När skatteverket registrerat bouppteckningen fungerar den som en legitimationshandling för dödsboet och kan användas för att avsluta konton eller ändra lagfart. Bouppteckningen ligger även till grund för bodelning och arvskifte. Efter registreringen ska ett arvskifte förrättas i de fall där det finns fler än en dödsbodelägare i boet.


Det händer att den avlidna personen saknar tillgångar och försäkringar som täcker begravningskostnader och liknande. Arvskifte görs när bouppteckningen är registrerad.

Först efter att bouppteckningen har blivit registrerad hos Skatteverket kan ett arvskifte göras. Den person som har tillgång till kontona ansvarar för att arvet betalas ut. När du kontaktar banken behöver du ha arvskifteshandlingen som visar vem som ska ha pengar.


Kom ihåg att ta med fullmakter i original, arvskifteshandlingen, samt bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket till mötet på bankkontoret. När är en bostadsrättsförening eller ett bostadsföretag ett privatbostadsföretag? Registrerad avsändares säkerhet.


Fram till bouppteckningen måste därför någon tillfälligt ta hand om och vårda egendomen.

Oftast är det den som bott tillsammans med den avlidne som tar hand om sådant som inte kan vänta till bouppteckningen är klar, exempelvis att kontakta andra dödsbodelägare, ordna med begravningen och betala vissa räkningar. När bouppteckningen är upprätta så ska den skickas till Skatteverket för att godkännas. Man får räkna med att det tar minst några månader innan arvet betalas ut.


Detta görs ofta i flera steg. Om den avlidnes finanser är komplicerade eller om arvingarna är oense kan det dessutom ta betydligt längre tid. De moment som ska utföras innan arvet betalas ut är en bouppteckning och arvskifte.


Vanligen är ingivaren en av bouppteckningsförrättarna. Om en ny tillgång eller skuld eller annan felaktighet blir känd efter det att. Om den avlidnes tillgångar är begränsade kan man under vissa förutsättningar låta en bouppteckning ersättas av en dödsboanmälan. Dödsboanmälan får endast göras av en socialnämnd.


Själva bouppteckningen görs av två personer som kallas bouppteckningsförrättare. När den är registrerad har den flera funktioner: Den fungerar som en legitimationshandling för dödsboet. De som är dödsbodelägare har rätt att gå till banken och uträtta ärenden eller avsluta bankkonton.


De kan också sälja värdepapper, fastigheter och bostadsrätt. Innan bouppteckningen är klar får inga sådana transaktioner göras. Med stöd av bouppteckningen kan dödsbodelägarna eller testamentsexekutorn exempelvis sälja tillgångar och lösa skulder.

Jag heter Madeleine och undrar vad som händer om den som förvaltar dödsboet struntar att göra en bo uppteckning ? När någon gått bort ska du som ärver göra en bouppteckning. Den ska skickas in till Skatteverket inom fyra månader efter dödsfallet. Vad är en bouppteckning ? Man kan göra bouppteckningen själv eller ta hjälp av till exempel en juristbyrå. Jag och mina två bröder är tillsammans med vår avlidna mammas änkeman dödsbodelägare. Frågan gäller hur min bror och jag kan få ut vårt morsarv.


Vår syster har vägrat skriva på dokumentet från juristen på begravningsbyrån som handhar dödsboet. En bouppteckning ska upprättas inom tre månader från dödsfallet och lämnas till Skatteverket inom en månad. Ett arvskifte innebär att dödsboet delas mellan delägarna när eventuella skulder är betalda och eventuell bodelning är gjord. Det finns ingen blankett för detta utan det bästa är att kontakta en jurist som upprättar arvskifteshandlingen. Särkullbarn är barn från tidigare förhållanden, det vill säga barn du har tillsammans med någon annan än din partner.


När det gäller särkullbarn finns det vissa särskilda regler. Till skillnad från gemensamma barn har särkullbarn alltid rätt att få ut minst sin laglott direkt då föräldern gått bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg