fredag 22 januari 2016

Fina ord när någon dött

Magdalena Ribbing menade att jag beklagar sorgen är ett opassande uttryck när någon har dött. Hon framhöll bestämt att man omöjligen kan beklaga att någon sörjer. Något som förvisso är väldigt sant. När någon är i sorg är det inte heller originaliteten i hälsningen som är betydelsefull.


Det fungerar bra att skriva något klassiskt. Huvudsaken är att det blir av.

Den omedelbara reaktionen brukar vara att man vill besöka eller ringa till personen för att beklaga sorgen. Men vad säger man när någon dött ? Att framföra kondoleanser. Behöver du förslag för en fin text till ett kondoleanskort? Då har du kommit till rätt ställe.


Vi har samlat flera texter som kan passa i en begravning. Kolla också: Dikter om döden – Citat om sorg och död. Visa ditt deltagande med kondoleansblommor – Här hittar du bra erbjudanden.

Ljuset kom tillbaks när jag accepterade att vi aldrig mer skulle ses, aldrig mera kyssas Inte heller skulle jag få höra orden : JAG ÄLSKAR DIG. Mörkret kom tillbaks när nästa person lämnade mig. Prevent the dog from barking with a. De är de vackraste barnen som dör.


Läggs i jord istället för armar och ljuset från deras ögon slocknar. Medan hjärtan gråter, förbittrade, stela, livsberövade, oförtjänta kom de, välsignade gick de. Då viskar jag de orden de vackraste jag vet Du var mitt allt på jorden och min i evighet. Gråt inte för att jag är död Jag finns inom dig alltid Du hör min röst, den finns i dig Du kan höra den när du vill Du har mitt ansikte, min kropp finns i dig Du kan ta fram den när du vill Allt som finns kvar av mig finns inom dig Så är vi.


När sorgen nästan bryter dig, när allt känns hopplöst trist, försök att minnas det du fått och inte allt du mist. På grund av upphovsmannarättsliga skäl har vi varit tvungna att ta bort verser och dikter förutom nedanstående där författarna givit sitt tillstånd. Alla människor är dömda till döden med obestämd frist. Allt försvann sedan när jag lämnade mig själv.


Allt jag önskar i samband med min egen begravning är att den inte verkställs medan jag är i livet. Sorg när någon har dött. Det kan vara smärtsamt, jobbigt och tröttande med sorg. Kommentarer som så illa är det faktiskt inte har inte någon plats här.


De flesta människor upplever sorg åtminstone någon gång.

Det får bara den redan utsatta att känna sig ännu mer motarbetad. LÄS OCKSÅ: Så tröstar du sjukdoms-drabbade anhöriga. Kom ihåg att din kompis inte är du. Så som du skulle ha hanterat situationen är inte nödvändigtvis rätt väg för din kompis.


När min mamma gick bort uppskattade jag alla tecken som visade att någon brydde sig om mig. Däremot ville jag inte att någon skulle tränga sig på om jag inte hade ork, dvs det skulle vara på mina villkor. Ett sms är i det läget perfekt.


Jag behöver inte lyfta luren och prata, men jag får ändå veta att någon tänker på mig. Blir väldigt ledsen när jag läser detta för jag miste min bror när jag var 11. Vi var en stor familj och han dog på ett ”onormalt” sätt som kunde tolkas som självmord.


Vi blev undvikna, folk sneddade över gatan när de såg oss, ingen sa ett enda ord , folk som tidigare varit mina vänner slutade hälsa. När en anhörig dör Här har vi samlat information för dig som har mist en närstående. Du hittar bland annat information om dödsfalls­intyg, boupp­teckning och hur du deklarerar ett dödsbo.


Idag vårdas många människor i hemmet eller på ett särskilt boende även om de är svårt sjuka. Det erbjuds möjlighet till avancerad hemsjukvård ända fram till livets slutskede. När en svårt sjuk person dör hemma kan du som anhörig ta kontakt med den vårdpersonal som vårdat personen den senaste tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg