tisdag 19 januari 2016

Trösta en vän

Svara på sms eller i telefon om en vän behöver lufta sin besvikelse. Allt går så klart inte att lägga åt sidan, men om du KAN stuva om i schemat så är det en fin gest. Att ha en mysig weekendresa i sikte är dessutom något din vän kan se fram emot, oavsett om det sker i grannkommunen, på en spa-anläggning eller utanför landets gränser.


Skaffa en gemensam hobby. Signa upp er på en spännande kurs och lär er något nytt eller ha som projekt att varje söndag ses och kolla igenom några avsnitt av er.

Självklart ska du respektera om din vän berättar saker för dig i förtroende, eller ber dig att inte upplysa hela världen om hens tillstånd. Men det finns också situationer där det kan vara klokt att ta in andra att dela ansvaret me även om vännen protesterar. Det är lätt att känna sig handfallen när en vän är ledsen. Många människor tycker att uppgiften att trösta en kille vän utmanande eller rent av omöjligt. Muntras upp och tröstande killar är fullt möjligt, och även lätt, om du följer några enkla steg.


När en kille kämpar känslomässigt, kan han faktiskt inte s. Blotta närvaron av en annan människa kan i en förtvivlad och utsatt situation förmedla ett hopp.

I nöden prövas vännen, brukar man ju säga. Kompis tröstar vän som ska separera. Som nån annan skrev är det guld värt att bara få vara med en vän en ensam lördagskväll.


De flesta av mina vänner höll med mig hela tiden när jag kastade skit på exet medans jag hade en vän som var väldigt rak o ärlig, så när hon tyckte att jag hade fel så sa hon det o försökte få mig att se ur hans perspektiv. Det bästa du kan göra är att visa att du bryr dig. Dra dig inte för att ta kontakt, och var inte rädd att ”störa” den som är sjuk. Hur kan jag hjälpa bäst?


Tystnaden är ofta värre än för många frågor. Lita på att den som är sjuk själv kan sätta sina gränser. Tog Dig vid handen och förde Dig hem. Därför sätter jag mig här, alldeles tyst, vid fönstret. Vänner försvinner, jag känner så väl igen din beskrivning.


En del vänder på huvudet när vi möts på stan. Andra fortsätter att vara nära men har inte med ett enda ord nämnt min systers bortgång. Det är svårt, förmodligen lika svårt för vännerna som för mig.


Jag har också fått nya vänner.

En av mina bästa vänner har jag känt sedan vi började skolan tillsammans. Andra har tillkommit på senare år men snabbt tagit sig upp i bästis-klassen. Oavsett hur länge du har känt din bästa vän finns det nog en del saker som du skulle vilja tacka hen för, eller bara berätta de där perioderna när du inte är lika bra på att höra av dig. Om din väns mamma var sin närmaste förtrogna eller någon hon talade knappt till, kommer hon naturligtvis sörjer förlusten av sin överordnade.


Ditt hjärta värker för din vän , men du kanske inte vara säker på hur man mest effektivt trösta honom. Här är några tips för att hjälpa en vän i nöd. För det kommer en tung månad nu med mycket läkarbesök, kurator, försäkringsbolag, begravning, massor saker som ska göras. Kanske är det så att det finns en massa bäbissaker som kan kännas svåra att plocka iordning.


Bara att du tänkt tanken att du vill göra något för dom kommer värma ska du veta. Om din vän nyligen har förlorat en förälder, upplever hon sannolikt överväldigande känslor och kan behöva ytterligare stöd. Författare och psykoterapeut. En fruktansvärd upplevelse.


Våra vänner och familj ställde upp till 1. Det blev till och med så mycket att vi flydde till en stuga på landet bara han och jag för att hinna mef att bearbeta vår dorg själva tillsammans. För ett tag kändes det som om vi tröstade dem istället för tvärtom. Känner igen mig i en hel del saker.


Haft en vän som lidit av psykisk ohälsa, jag har varit mobbad hela grundskolan och min mamma dog i cancer för snart år sedan. Precis som du så tycker jag också att skrivandet är läkande på något sätt. Har två bloggar har på bloggplatsen: En där jag bloggar om mitt funktionshinder och en mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg