måndag 16 december 2019

Separation barn varannan vecka

Gemensam vårdnad innebär inte att barnet måste bo lika mycket hos båda er föräldrar. Många föräldrar låter barnen bo växelvis. Det kan till exempel vara varannan vecka eller med kortare intervaller om barnen är yngre än tre-fyra år. Växelvis boende passar en del barn , medan det är bättre för andra att bo mest hos den ena. Det gjorde ont i mig att läsa, eftersom det rörde upp känslor från tiden då jag själv skilde mig.


Det finns inga perfekta eller ideala lösningar. En förutsättning för ett fungerande växelvis boende är att föräldrarna klarar av att hålla en någorlunda konfliktfri zon runt barnet i samband med separationen. När barnet växer upp bör föräldrarna bo så nära varandra så att barnet kan ta sig till skolan och behålla samma kompisar. Byte mitt i veckan , dela på syskonen, sluta med det växelvisa boendet … Föräldrarnas brev till Idagsidan innehåller många modeller för barnen efter skilsmässan.


Men rollerna består ändå alltför ofta, varnar en läsare som ser mammorna fortsätta att ta ansvar för det praktiska. Barn som efter en skilsmässa bor varannan vecka hos var förälder mår nästan lika bra som barn som bor i en kärnfamilj. De mår också betydligt bättre än barn som bor med bara den ena föräldern.


Separation barn varannan vecka

De som oroat sig för att kappsäckliv skulle vara skadligt för barn kan nu pusta ut. I dagens bostadsbidrag antas barnen endast bo där de är folkbokförde, även då de exempelvis bor varannan vecka där. Men hur överlever man om man bara får träffa barnen varannan vecka.


Våra barn är och år. Jag tycker folk verkar ta så lätt på det, nästan som att de tycker det är skönt när de inte har barnen. Klart jag förstår att man blir trött när man har barnen själv, men att vara ifrån dem en hel vecka. Ja, det är bra att ha barnen varannan vecka , jag ser mest fördelar jämfört med att ha dem på heltid när man lever i en (bra) relation med den andra föräldern.


Varannan - vecka -föräldrarskapet är splittrat på ett kontrollerat och lite galet vis. Sedan separationen har jag haft mina barn varannan vecka. Att byta på fredagar är det som känts mest naturligt. Mjukstart med en helg och sedan in i ekorrhjulet med lämning och hämtning.


Det har lett till att föräldrarna oftast döms till att ha barnen varannan vecka och att det växelvisa boendet accelererar. I programserien Fråga Louise Hallin får föräldrar möjlighet att direkt ställa sin fråga till barnmorskan och psykoterapeuten Louise Hallin. Varannan vecka vid separation : Är varannan vecka bra vid en separation ? Programmet sänds en gång i veckan på måndagar. Läs mer om att barnet skulle få bo varannan vecka hos henne och pappan.


Domstolen bestämde att barnet skulle bo lika mycket hos båda föräldrarna. Pappan blev mycket nöjd med lösningen, nu fick han umgås med sitt barn och kunde hjälpa till med skolarbetet. De har träffat pappa kvällar i vekan och varannan helg. Men eftersom den lilla sover väldigt dåligt har jag bett honom ha dem över natten en natt i veckan när de ändå är hos honom på kvällen så jag ska få sova lite. Men det kan han inte tänka sig utan han vill i så fall att vi ska ha dem varannan vecka.


De allra flesta bor just varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa, även om det finns många andra sätt att dela upp tiden. Idag bor omkring en tredjedel av alla barn med skilda föräldrar omväxlande hos sina båda föräldrar. Om man separerar och barnen är skrivna på ena förälderns adress, finns det då något hinder att den andra föräldern får barnbidraget? När jag ändå är igång, passar jag på att fråga alla kloka människor här: Hur avgörs var ett barn ska vara skrivet om föräldrarna inte kan enas och barnet bor varannan vecka ? Eftersom vi nu till våren kommer att ha fyra barn ska vi ha rätt till flerbarnstillägg. Det fungerar som så att man får halva bidraget för de barnen man har varannan vecka , och hela bidraget för de barn man har hela tiden.


Vi möter familjen då de fortfarande bor ihop, följer sedan Lukas, år, genom flytten då ett hem blir två, och får vara med i hans varannan vecka -liv under ett halvår. Barn varannan vecka – anledningar att sluta känna skuld. Så delade vi upp veckorna med barnen efter separationen – mammor tipsar. Min sambo har två barn som bor hos oss varannan vecka. Diskussionen om varannan vecka kommer upp varje gång jag träffar andra skilda par.


Och min inställning har alltid varit att det inte kan vara den ultimata lösningen för barnen. Jag misstänker att varannan vecka -systemet egentligen inte är till för barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg