onsdag 14 augusti 2019

Leva som särbo med barn

En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Hitta rätt produkt till rätt pris. Jämför pris på kontaktlinser.


Ni som lever som särbos , med eller utan barn , hur gillar ni det? Varför har ni valt det?

Skulle ni välja annorlunda om ni kunde? Intresserad av alla som lever som särbos och varit tilsammans ett tag (alltså inte de som nyss träffats) Någon som levt som sambo men valt att leva som särbo ? Lise-Lotte Lindgren, år, är särbo sedan år. För paret har det aldrig varit aktuellt att flytta ihop. Leffe och jag är olika.


I mitt arbete med patienter och när jag svarar på relationsfrågor i tidningar, dyker det ibland upp problem kring att leva som särbo. Oftast för att den ena egentligen vill bo ihop.

Då måste man kommunicera och kanske kompromissa. Vilka är några av orsakerna till att människor vill leva som särbo ? En sak som spelar en stor roll är om någon har bott med en partner tidigare. De som har det är mer benägna att föredra att leva som särbo med sin nya partner. Många erfar att när de som par bor var och en för sig så känner de sig friare i förhållandet. Leva med barn finns även som app.


Många föräldrar föredrar att ta till sig information via sin telefon eller surfplatta snarare än via en bok. Läs mer och beställ boken Life with children. Anledningen till att jag funkar bra som särbo är helt enkelt att jag inte har några som helst problem att bo ensam. Det har jag gjort bra många år. Först år innan jag flyttade ihop med exmaken, och nu år.


Trivs ypperligt med mitt eget sällskap, har inga problem att sysselsätta mig och har stort behov av egentid och få vara ifred. Jag lever i en särbo relation idag. Med en kvinna som har tre barn.


Vi har tagit det väldigt lugnt.

Barnen har fått styra. Efter ett år fick de veta att vi var ett par. Fram tills dess träffades vi kanske en gång eventuellt i veckan, oftast inte alls när vi hade barn. Det PROBLEMATISKA med att bo ihop brukar ju inte vara att sova ihop, det brukar väl vara vardagslivet man inte fixar. Jag är inte särbo (och inte sambo heller) men för mig vore tveklöst särbo det bästa alternativet i nuläget.


Jag kan inte se någon som helst lockelse i att bo ihop med någon och har ingen lust att dela vardagsliv med en. Förutsättningen för att vara särbo är att man har rå det är ett betydligt dyrare sätt att leva. Särboförhållande passar bäst i vissa perioder av livet. Vissa har barn sedan tidigare förhållanden och tycker att ett nytt förhållande på halvtid är lagom.


Positivt för barnen ” Men enligt familjerådgivaren Sverker Wadstein behöver inte beslutet att vara särbor vara negativt för barnen. Det barn behöver är föräldrar som mår bra, som trivs med sig själva. Om relationen fungerar bättre om man bor på olika håll så är det positivt för barnen. De fick barn i höstas – men lever som särbo. Nu berättar Nour El Refai om omgivningens avundsjuka på relationen med Henrik Schyffert.


Det verkar vara många som inte vill bo med sin partner, säger hon i fredagens avsnitt av ”Skavlan”. Komikern Nour El Refai har varit ett par med kollegan Henrik Schyffert i sex år, och i slutet av oktober välkomnade de sonen Sami. I kvällens avsnitt av Skavlan berättar hon om hur det är att leva som särbo , något som många har reagerat på under relationens gång och särskilt nu när de precis har fått barn. Jag behöver honom NU inte minst för avlasting med barnen. Vår dotter som är år accepterade detta utan en blinkning och tycker nog att hon fått enbart fördelar av det hela.


Jag jobbar heltid med administration i en storsta trivs väldigt bra på arbetet. Det är full fart med trevliga kolleger. Har vuxna barn , barnbarn och vänner som jag umgås med. Min särbo bor på landet i fint hus.


Han gick i pension relativt tidigt, vid års ålder. Hur länge är det okej att ett barn sover i förälderns säng? Vi valde särbo pga krångel runt hans barn och även hans ex.


Han bor hos mig och mina barn på sin barnfria vecka. Hon mår periodvis dåligt och är rätt fixerad vid sjukdomar. Ibland blir man särbor med tanke på barn som bor hemma.


Eftersom vi reser mycket är chansen stor att vi blir förälskade i en person som bor på en helt annan ort. Då kan det vara lättare att ha en relation med hjälp av telefon och e-post än att leva under samma tak. Att vara särbo , och ha två separata hushåll, är dessutom betydligt dyrare än att vara sambo.


Det finns också de där klassiska riskerna med distansförhållanden - en känsla av att inte ha koll. Att det blir någon sorts osäkerhet om vad som egentligen gäller för relationen, säger Anna Bennich Karlstedt. Vi lever nu som särbos på heltid då vi tidigare varit sambos varannan vecka. Det var från början hans idé då jag velat flytta ihop men insett att det aldrig kommer fungera så länge hans barn fortfarande bor hemma då de aldrig accepterat mig.


Vi ses från tre till fem gånger per vecka vilket fungerar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg