måndag 23 april 2018

Sockerberoende avvänjning

Sockerberoende avvänjning

Bota ditt sockerberoende snabbt. Om du har många av dessa symtom och beteenden kan det vara tecken på att du är sockerberoende och mår bra av att trappa ner eller sluta med sötsaker. Det gäller särskilt de sista fem punkterna som handlar om beteendet. Rensa bort allt socker ur kylskåp och skafferi.


Testa dig själv: Vilka påståenden stämmer på dig? Jag blir sötsugen efter måltider. Jag är ofta trött på eftermiddagen och vill äta något sött.


Det kan vara ett tecken på ett sockerberoende. Kurera tog sig en pratstund med Fredrik Paulún, som är en av Sveriges mest kända näringsfysiologer. Här berättar han om hur du vet att du är sockerberoende , om avgiftningssymtom och ger tips på nyttigare söta alternativ. I dag hanterar jag mitt sockerberoende bra och har inte lika starkt behov av det som förut, men självklart hjälper LCHF-kosten till med det. Om man börjar med LCHF-kosten tycker inte jag att man ska börja leta recept efter efterrätter som man får äta enligt LCHF, det sätter bara krokben för en.


Sockerberoende avvänjning

Styr sockret över ditt liv? Det handlar om att man har ett okontrollerat och komplicerat förhållande till mat, i synnerhet socker. För en sockerberoende blir sockret en drog, precis som alkohol, heroin eller träning kan vara en drog i ett annat beroende. Men det gäller att vara uthållig.


Socker triggar sockerberoendet. Hur bra hjärnan arbetar beror på hur mycket och vilken typ av näringsämnen du ger den. Vi ska prata om hur hjärnan påverkas när du slutar äta socker. Search in titles only. Jag säger inte att det är enkelt men det fungerar.


Har vi sjunkit så djupt som ett beroende betyder så är det lite tufft att bryta det. Jag vet, men denna metoden är inte superstrikt och med massor av regler. Jag är en tjej som verkligen inte har något probelm med övervikt så det är inte därför jag vill bli av med mitt sockerberoende.


Däremot så har jag ett enormt sötbegär som förstör det för mig då jag ersätter mat med sötsaker! Jag vet att det hjälper att äta regelbundet för att minska suget men det försvinner verkligen inte. BMI på nästan o jag vill gå ner i vikt o jag försöker gå ner i vikt. Total avhållsamhet är det enda som funkar. Så tror jag att det är med sockerberoende också.


Har man en gång varit sockerberoende är man fast för allti MEN man kan ju bli avvänj och då är man en avsötad sockerberoende ! Men kanske man alltid är sockerberoende ändå, smakar man lite godis är man fast igen. En del som dricker alkohol utvecklar så småningom ett beroende. Då har du vant dig vid alkohol och det kan vara svårt att sluta dricka. Ett beroende leder till. Funderar du på att dra ner på sockret?


En amerikansk studie har tittat på vad som händer i kroppen (efter bara några dagar!) utan socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg