onsdag 23 november 2016

En dag i ivan denisovitjs liv

En dag i ivan denisovitjs liv

Bekijk alle Liv fietsen online of kom langs in één van onze winkels! Och den gör det utan att bli sentimental. Detta var det första som slog mig efter att ha läst boken.


Att den inte är självömkande förvånar eftersom denna långnovell är baserad på Solzjenitsyns egna upplevelser som lägerfånge. Filmatisering av Aleksandr Solzjenitsyns roman om en dag i en straffånges liv i ett av Stalins sibiriska fångläger. Han är dömd till års straff-arbete för spioneri, efter att ha tillfångatagits av tyskarna under andra världskriget. Den här dagen vaknar Sjuchov och känner sig sjuk. Ivan Denisovitj, kallad Sjuchov, sitter fängslad i ett arbetsläger.


Solsjenitsyns debutroman, som blev en litterär och politisk sensation. Hade boken varit omfångsrikare hade jag kanske inte velat läsa den för jag hade fördomar om den. Resten av dagen handlar om Sjuchovs grupp och deras lojalitet för gruppchefen.


Solzjenitsyn berättar också om olika metoder för att överleva, om den djungelns lag som råder i lägret. Den maniska och orättvisa byråkratin i strafflägret beskrivs ångestgivande. Boken är mycket effektivt skriven och det känns inte som om Solzjenitsyn pekar på varken budskap eller tankar i onödan - trots till synes ändlösa problem.


En dag i et straffefanges liv. Vi følger fangen, Sjuhov, gennem en helt almindelig dag. PIаn vаn zаkеnmаn hееft еnоrmе imрасt ор jоuw inkоmstеn!


En dag i ivan denisovitjs liv

Vеrdiеn еIkе dаg gеId! Romanen väckte enorm uppmärksamhet både i och utanför Sovjetunionen, eftersom det var första gången som en berättelse om Stalintidens undertryck gavs ut offentligt. Jag läste den som 13-åring när jag tyckte att kommunismen var det enda rätta. Solzjenitsyns självbiografiska bok om det sovjetiska fånglägret Gulag i Sibirien tog mig ur den villfarelsen. Anledningen till detta är att uppfattningen av verket inte kunnat förändrats av efterkommande händelser och blir på så vis både mer rättvis och lättförklarlig, samt bättre beskrivande av det omedelbara mottagandet av romanen.


Get without the ads. Skip trial month free. Håller på med en bokrecension till skolan. Kursen jag läser är Svenska B och jag siktar på betyget VG. Ni kan väl läsa den och ge liet synpunkter på förbättrande och brister.


En dag i ivan denisovitjs liv

Ikke alle store romaner behøver at være store – i omfang. En nästan lycklig dag. Göran ­Greider i den första artikeln i vår nya serie. Berättelse, en skriftlig eller muntlig skildring av ett händelseförlopp, som kan skildra både verkliga händelser eller fiktiva händelser, eller en blandning av båda. Bläddra milions ord och fraser på alla språk.


Jag vet egentligen inte vad jag gillar så med denna bok. Det händer ingenting spektakulärt i skildringen av en mans liv under en dag , minitiuöst beskrivet från uppvaknande till insomnande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg