fredag 18 januari 2019

Minnena ser mig analys

SEs största utbud av batterier - inga avgifter och garanterat bra service! Samt dagar returrätt! Batterier till det mesta!


Gott så: den poesi han senare har skrivit kompenserar mer än väl de lätt kritiska synpunkter jag ovan har riktat mot memoarboken. Spegeln ser bara mitt senaste ansikte, jag känner av alla mina tidigare. I korta minnesfragment berättar han om sin kärlek till museer och bibliotek, om folkskolan, kriget och realskolan, om ungdomens våndor och om gymnasiet, då han började finna vägen till sitt skrivande.

Han berättar bland annat om sin kärlek till museer och bibliotek , om folkskolan och kriget och om hur han under gymnasietiden började finna vägen till sitt skrivande. Dirigent: Cecilia Rydinger Alin. Musik: Anna Cederberg.


Hemma efter timmes promenad med Lovisa! Känner att jag skulle kunna gå i flera timmar till men nu behöver jag plugga. Och det är ju det som det handlar om. Minnena ser mig , s 40.


Jag känner mig ung, men måste väl börja förlika mig med tanken på att jag är gammal nu.

Och att jag alltid kommer vara mer så än vad. Tranströmer minns och jag fascineras av känslan att allting är så relativt. Skickas senast imorgon. Fraktfritt över 1kr. Det handlar om skandalen, den stora, och den som aldrig någonsin får inträffa.


Inom mig bär jag mina tidigare ansikten, som ett träd har sina årsringar. Det är summan av dem som är jag. Jag är inte så van vid att läsa poesi, så faktum är att det här Tranströmerprojektet har varit en av mina första bekantskaper med just poesi. Stockholm, omigen hemma hos Tomas och Monica.


Jag kommer på besök när Tomas just slagit sig ner vid pianot, kliver in i rummet, nickar och slår mig ner för att lyssna. Tomas ser lycklig ut, det gör han ofta men särskilt när han spelar. När jag tänker de orden ser jag framför mig en ljusstrimma.


Vid närmare betraktande har ljusstrimman formen av en komet med huvud och svans. Den ljusstarkaste ändan, huvudet, är barndomen och uppväxten. Att skriva musik till Tomas Tranströmers dikter innebär en utmaning. De är stramt visuella, bilderna byggs gradvis upp, och textens skilda delar måste.


Arenan är Finlands största tjänst för webb-tv och -radio.

Jag måste ut i grönskan som är fullsatt av minnen , och de följer mig med blicken. De syns inte, de smälter helt ihop med bakgrunden, perfekta kameleonter. De är så nära att jag hör dem andas fast fågelsången är bedövande.


Och kanske är det hög tid att stanna upp och reflektera över vad vi är utan minnen och vad som händer när vi alla bär på samma digitala minnen. En junimorgon då det är för tidigt att vakna men för sent att somna om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg