tisdag 14 augusti 2018

Ta över huset vid skilsmässa

Gemensamma lån vid separation, ta över bolån. Innan man fastställer vem som har störst behov så bör man dock alltid kolla med sin bank att man verkligen kan bo kvar i huset. De flesta makar har lån på sina hus.


Lån som oftast bygger på två personers inkomster. Banken har alltså en betydligt större säkerhet en med enbart en inkomst.

Vi skriver ett bodelningsavtal där det framgår att jag har för avsikt att ta över huset 1 med hjälp av ny lagfart genom att jag tar över min sambos del av lånet. Vi skriver upp vilka saker som vi äger tillsammans och hur dessa ska fördelas. Innan bodelningen har ni rätt att ta undan kläder, presenter och andra personliga tillhörigheter av mindre värde.


Dyrbara hobbyartiklar som till exempel en omfattande kamera- eller golfutrustning ingår däremot i bodelningen. Egendom som skaffats efter dagen då ansökan om skilsmässa inkommit till domstolen ska inte ingå i bodelningen. Alltså den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att överta den och om den andre sambon har lån med huset som pant ska detta lån antingen betalas eller så ska den sambon som tar över huset också ta över lånet (§ sambolagen). Vid bodelning sker ingen försäljning rent lagmässigt.


Den som tar över huset får det ursprungliga anskaffningsvärdet och den som “säljer” behöver inte betala någon skatt.

Skatten är ju avdragen från beloppet och betalas av den som tar över huset säljer det någon gång i framtiden. Vad händer om banken inte godtar att han står själv på lånen? Vi har inte hunnit renovera så mycket och värdet på huset har förmodligen inte stigit, snarare tvärtom då det är mycket halvgjort. Vi vill så fort som möjligt skriva över allt med huset på honom Hur funkar allt?


Ta över huset , skilsmässa Snart exmaken tycker det vore bra om jag och barnen kan bo kvar i huset. Tanken är sedan att när jag säljer skall han ha halva vinsten, är detta möjligt? Detta händer med hus och bolån vid skilsmässa När ni går skilda vägar och ska ta hand om hus - och bohagsfrågan kan detta delas upp i olika steg. Det normala är att du först ansöker om äktenskapsskillna sedan hanterar du bodelningsfrågorna.


Men man kan även träffa ett så kallat föravtal inför förestående äktenskapsskillnad. Skilsmässa ta över lån Jag o min man kanske ska skiljas. Två barn som kommer bo varannan vecka, om vi separerar. Inte genast i alla fall. Det är mycket svårt att få ett hyreskontrakt i staden och varken Carin eller Alisa har råd att köpa en lägenhet.


Vem får ta över kontraktet, som står i bådas namn? Så säger lagen: När sambor som skaffat bostad tillsammans separerar gäller som vid skilsmässa att den som bäst behöver lägenheten får bo kvar. Ett vanligt begrepp som används vid en separation är att “ ta över lån vid separation”.

Vid vinstberäkningen ska du räkna ifrån den latenta reavinstskatten som ditt ex tar över om han löser ut dig ur huset. Vad som händer formellt är att han tar över hela fastigheten genom bodelning, inte genom försäljning. Kan ni inte samsas om husets marknadsvärde kan ni anlita två mäklare och på så sätt få fram ett medelvärde. Det är vad han ska få i lösen om du tar över.


Du har skrivit att kontantinsatsen var 9men jag får inte det att stämma om lånet är mkr och huset köptes för mkr). Jag bor kvar i huset med vår son. Min ex-man har flyttade till sin nyköpta bostadsrätt månader innan skilsmässan. Bodelningen är nästan klar, jag håller på att skriva över hela huset på mitt namn och att ta över vårt gemensamma lån på huset.


Från och med skilsmässan betalade jag hela lånet själv. Se upp med vinstuppskov vid skilsmässa. Den som övertar en bostad vid bodelning i samband med skilsmässa tar även över ett vinstuppskov som är knutet till bostaden.


Enligt kammarrätten gäller det även om något sådant uppskov inte fanns vid bodelningstidpunkten. När er skilsmässa har vunnit laga kraft kräver lagen att ni ska upprätta en bodelningshandling utvisande hur ni har fördelat er egendom. Då egendomsfördelningen sker via en bodelning behöver din make inte betala annat än registreringsavgiften på 8kronor vid lagfartsansökan.


Lånen skall, precis som banken sa, skrivas över på henne. Värdet på huset skall räknas av hennes tillgångar vid bodelning. Om det inte finns tillräckligt mycket pengar i makarnas övriga egendom så att huset kan räknas av hennes del, så skall hon ersätta Din pojkvän med pengar.


Hon vill inte bo kvar, det vill jag. Det är hans val vilket kanske gör att jag har extra svårt att tänka klart nu) Vi bor i hus och har lån på milj. Alternativet som vi båda lutar åt (vi är inte osams eller så, har dock glidit ifrån varandra de senaste åren) är att jag tar över lånen helt och hon skaffar sig en lägenhet.


Vår dotter kommer isf att bo hos resp förälder varannan vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg