måndag 27 augusti 2018

Göra en livslinje

Göra en livslinje

Ställ ungdomen på livslinjen. Kan ungdomen känna i kroppen hur det är att vara öppen och kärleksfull mot sig själv? Hitta någon aktivitet som ungdomen gör för sig själv, hur känns det i kroppen (alltså hur det känns att vara i sin riktning). Jag reflekterade en del över att min livslinje verkligen inte kan beskrivas i en linje.


Göra en livslinje

Det är som flera stråk som börjar och slutar på olika vägar. Jag har levt så mycket på olika frekvenser och i olika spår parallellt. Skulle vara spännande att berätta om det någon dag. Kanske gör jag en liten inläggsserie om det.


Klicka på Process och gör sedan något av följande: För en enkel men effektiv tidslinje klickar du på Enkel tidslinje. Anteckna årtal till vänster och skriv sedan en kort kommentar till höger. Om du vill visa en tidslinje med bilder eller foton klickar du på Löpande bildlista.


Det kommer sedan finnas möjlighet att utveckla och fördjupa dig mer kring kommentarerna. Hund och hus kvar alltså, det ska jag väl klara av #128521; Känns så himla overkligt och fräckt att jag nått mina mål. Rita din egen tidsaxel från din födelse fram till idag. Gör nedslag i viktiga positiva händelser ovanför den streckade linjen samt negativa eller utmanande händelser nedanför linjen. Fundera över vilka personer som haft inflytande i ditt liv och även reflektioner eller insikter som du fått under resans gång.


Vår livslinje såg ut som Londons tunnelbanesystem med olika händelser som stationer. Vi bodde i London i två år) Vi hade med händelser från när vi föddes fram tills bröllopsdagen. Min tunnelbanelinje var rosa, hans var blå. De gemensamma händelserna blev till en lila linje. Men utöver det behöver vi också få en förståelse för hur vi förhoppningsvis kan hjälpa patienten att förändra sin situation och sitt mående.


Ett bra sätt att undersöka detta är att göra en problemanalys eller problemkonceptualisering som det ibland kallas. En av de metoder som hör de mer allmängiltiga är Livslinje -terapi, som bygger på att vi organiserar våra inre bilder, både minnen och framtidsbilder, genom att placera dem i vårt inre rum utefter en linje, i kronologisk följd. Detta är inte symboliskt, utan vad hjärnan gör neurologiskt, via syncentrum. Har du skapat dig en livslinje ? Det är så viktigt att bygga sitt liv, att inte bara låta livet hända, utan att själv ta ansvar för att det händer. Om vi ritar din livslinje.


Vad skulle du göra om du vaknade en dag och du visste att smärtan (fysisk eller psykisk) skulle försvinna. Tycker att alla borde rita upp en livslinje av deras liv och se hur det varit och tänka igenom vad man kan ta med sig i framtiden. Tyvärr är det svårt att förklara hur den ska se ut.


Men jag har försökt rita ett exempel i paint (detta är inte min livslinje ). En linje som avslöjar mycket kring känslolivet. Säg att din hjärtlinje rör vid din livslinje , då så betyder det att du har lätt för att få hjärtat krossat. Om linjen är bred och rak tyder det på att du har en bra relation med din partner och känner en stark kärlek. Här finns några citat från tidigare deltagare på Livslinjen samlade Jag trodde inte att det fanns något som kunde ge mig så mycket när det gäller personlig utveckling, men det har Livslinjen gjort.


Det är det mest givande jag har gjort i mitt liv hittills. Helt underbar miljö och lärare. Allt vi gör finns det en tanke bakom. Hur läser du livslinjen ? Om din livslinje går i en bred kurva så betyder det att du har mycket vitalitet. Om du har flera livslinjer så har du extra mycket vitalitet och energi ! Om du har en kort och ytlig livslinje så är du lätt manipulerad av andra.


Om livslinjen bryts så representerar det en plötslig förändring i din livsstil. Vill du göra en förändring i ditt liv och samtidigt läsa kärnämnen på gymnasienivå? Då är Allmän kurs - Livslinjen något för dig. MediYoga är en yogaform som är väl beprövad inom svensk hälso-och sjukvård.


Passen bygger på andning, fysiska rörelser, ögonposition och ljud. Målet är att synkronisera dessa delar med varandra samtidigt som man tränar på att vara uppmärksam och närvarande i sin kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg