måndag 27 juli 2020

Tröstande ord vid svår sjukdom

Krya på dig-kort känns inte rätt när ingenting annat är det. Sympatikort kan få människor att känna att redan är döda. Prislista, vykort (enkelkort) Mängdrabatt räknas på summan Akort och presenteras i varukorgen. Dina ord kommer inte att räcka till, men din närvaro, att du bryr dig, att du kommer kan betyda allt. Det har varit en smärtsam upplevelse för mig att upptäcka hur många människor som får bära sin sjukdom själva utan att ha någon att anförtro sig åt på djupet.


Tröstande ord vid svår sjukdom

Kom inte med svar eller förslag på lösningar. Som sagt: kom ihåg att det inte finns några krav på att du ska lösa din kompis problem. I första hand ska du lyssna uppmärksamt och visa empati. En klyscha som allting har en orsak är strikt förbjuden, liksom frågor som har du testat det här? Ingen press ska falla på den i sorg.


Det sjöng alltjämt som en vindmelodi, det ordet som flög mig förbi. Och slocknar i livets bullrande sång dess klang från förnimmandets gräns, så skall jag dock minnas till nästa gång, att rösten lät som en väns. Vackra tankar och tröstande ord.


Det värsta var inte att förlora mitt hår, det var ensamheten och isoleringen jag kände när mina närmaste vänner försvann för de visste inte vad de skulle säga, skriver hon på sin sajt. Hon skapade de här korten för att vi behöver ett bättre och mer autentiskt sätt att kommunicera om sjukdom och lidanden. Det är alltid svårt när någon dör. Borta från sjukdom och strid. Stor är vår sakna men dock vi Dig unnar.


Vi vill minnas de soliga dagar. Då sorg och smärta oss fjärran var. Farväl viskar träden, vid stugan Du älskat. Tack viskar blommorna, Du vårdat så ömt.


Tröstande ord vid svår sjukdom

Tack kvittrar fågeln, som var morgon. Fortsätt att höra av dig. Du kanske slutar att oroa dig, vänjer dig vid att hen är sjuk. Men en kronisk sjukdom går aldrig över. Men jag orkade inte ha kontakt med alla mina arbetskamrater.


Min chef och jag kom överens om hur vi skulle göra. Ordspråk om Sjukdom och citat om Sjukdom - Sveriges största samling ordspråk och citat! Min älskade storasyster läste detta stycket under Wilmers ceremoni, jag läser det varje dag för att försöka hitta styrka i orden som är så fina. Allt är bra Döden betyder ingenting.


Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande. Genom att ge kondoleansblommor i form av en bukett tillsammans med några väl valda ord förstärker man sitt deltagande. De blommor som ges vid ett sådant tillfälle betyder att människor i ens närhet tänker på en i en mycket svår stund. Ibland kan det vara svårt att hitta på något tröstande ord att skriva på beklagande kort. Som ett bevis på deltagande i sorgen är det lämpligt att överlämna eller översända en hälsning eller en kondoleans till de närmast anhöriga.


Jag är jag och du är du. Här hittar du många gratis vackra utskivbara kondoleans-kort, som du kan använda till allt. Vid sommarvindars susning Du somnade stilla. Nu sjukdom och oro ej mer gör Dig illa.


Skön är vilan som hembygden ger Skönt är att veta Du lider ej mer. Vida , vida min dröm mig för, hän mot oändligheten. Jordens oro ej mig mer stör, all dess strid är förgäten.


Han var en sådan människa som aldrig sagt ett ont ord om en annan människa, en nallebjörn. Min sambo har bett mig om hjälp att skriva ett kort brev till vännens familj då han själv har svårt att uttrycka sig, men jag skulle vilja avsluta brevet med en dikt. Vid en allvarlig cancersjukdom försämras ofta aptiten.


Det kan bland annat bero på att smak- och luktsinnet förändras och att man inte rör sig så mycket som tidigare. Sjukdomen förändrar ämnesomsättningen i kroppen. Som närstående kan man bli orolig om den sjuke slutar äta och går ner i vikt. Just då är det kanske bara tomma ord för dem. Många möts av tystnad istället för kondoleanser.


Förr var döden ett naturligt inslag i vardagslivet. Idag är vi inte vana vid döden, och därför står vi ofta handfallna när någon avlider och hur vi ska bemöta sorgen hos våra vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg