torsdag 24 september 2020

Varför är kvinnor otrogna

Det land där kvinnorna är snabbast på att vänstra var Irland – där är de otrogna efter år efter att de gift sig. Detta beror då på att de inte är tillräckligt sexuellt tillfredsställda. Efter Sverige är Storbritannien, Norge och Frankrike de länder där kvinnor är snabbast otrogna. En teori bakom britternas otrohet, där.


Otrohet är förknippat med skuld och skam. Här listar vi fem av de vanligaste orsakerna.

Till och med i tanken är kvinnor mer otrogna än män. Ungefär procent av männen hade övervägt att vara otrogna med någon. Bland kvinnorna var siffran hela tio procent högre. Kvinnor är mer otrogna i dag än någonsin tidigare, säger Esther Perel, parterapeut och författare av boken The State of Affairs, till Refinery29. Livet är allmänt trist.


Därför är svensken otrogen. Och vi vill ha mer sex. Det speglar väl mansdominansen på sajten.

Kvinnor är nog oftare intresserade av närhet och någon att prata me medan män söker sex, säger Dominika Peczynski, Sverigechef för otrohetssajten Victoria Milan. Det är förstås bättre för relationen att börja prata om problem som finns, utan att vara otrogen. Men ofta är man själv inte medveten om varför man gjorde snedsteget – förrän efteråt.


Men behöver inte automatiskt leda till att det blir så. Varför är kvinnor otrogna ? Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst. Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta del av. Problemet är att nästan alla hans kompisar är otrogna mot sina tjejer, det oroar mig lite. I ett kompisgäng så brukar de flesta vara väldigt lika som personer.


Jag kanske inbillar mig om att han är otrogen , men jag VET att tjejen i hans har varit väldigt flörtig och på honom. Att hon tycker han är snygg och så. Det finns många anledningar till varför människor är otrogna. Den vanligaste orsaken till otrohet är inre missnöje med relationen hos den som är otrogen. Något i personens liv eller förhållande är inte ok - otroheten blir starten på ett sökande efter det som saknas.


Hur ser man på otrohet i olika länder? Motsvarande siffra bland kvinnor är två procent. Olika anledningar till otrohet.


Enligt undersökningen är den den vanligaste orsaken till att svenskarna är otrogna , kåthet.

Så vad säger då egentligen vetenskapen om vårt morbida intresse för andras otrohetsaffärer, och varför vi ibland är otrogna trots att vi tycker att det är fel? Länge hade de ingen aning. Det ligger nämligen i sakens natur att folk ljuger när man pratar otrohet, så någon riktigt tillförlitlig statistik om ämnet har varit svår. Det är helt sjukt, men jag går igång på att vara otrogen. Det är något med det förbjudna som får mig att bli upphetsad.


Jag var otrogen mot min flickvän minst fem gånger. Jag hade jättedåligt samvete och berättade allt. Men finns det några yrken där det är fler personer som är otrogna jämfört med andra? En ny undersökning från sajten Ashley Madison, en dejtingsida för gifta personer, har tagit fram de yrken där flest är otrogna.


Till slut var vi tvungna att träffas. I dag är jag skild och lever med mannen som jag hade nätkontakt med. Nu efteråt har jag insett att en nätrelation är att vara lika otrogen som när man är fysiskt otrogen.


Man kan ju dessutom träffas mycket mer intensivt och behöver aldrig tänka på barnkräk på tröjan eller vad klockan är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg