måndag 14 september 2020

Vackra vinterdikter

Sidor i kategorin Vinter Följande sidor (av totalt 10) finns i denna kategori. Många tycker det är ljust och vackert , för några är det jobb och slit. Isande köl fruktansvärt kallt det gäller att klä sig för att inte frysa.


Vackra vinterdikter

På vägarna körs det ut sand och salt man längtar till brasan och vill bara mysa. När snön föll i flera dagar och nätter trodde man aldrig att det skulle ta slut. Det dröjer ännu någon timma innan morgonrodnad gryr än ser jag snökristaller glimma över åkerteg och myr. Jag har ett par diktantologier utgivna av En bok för alla, Ordmusik och Den nyaste ordmusiken.


Bra samlingar, jag plockar ganska ofta ner dem från hyllan. Tänk så lätt det är att hitta sina egna pärlor när någon beläst människa gjort grovjobbet! Vackra julverser, juldikter, jul poesi, julrim och jul lyric till dina julkort, julhällsningar och julklappar.


Vackra vinterdikter

Sexorna har spelat fotbollsturnering och fyrorna och femmorna har haft vernissage på Kulturcentrum. Barnen har gjort otroligt fina bilder och det har varit så roligt att se hur de arbetat under hösten Veckan har bjudit på mycket problemlösning i matematik, läsförståelseövningar och vackra vinterdikter. Vi blir uppslukade av all vacker grönska och vinterns kyla snart faller i glömska. Klicka här för att läsa hela dikten Tiden går fort – en dikt.


Tack till mina vänner på nätet som har bidragit med vinterdikter. Vet tyvärr inte författarnas namn, är det någon som vet ? De flesta av Karlfeldts vinterdikter finns i samlingen Flora och Bellona. Den kom ut under det första världskrigets år och är starkt influerad av de årens tragik och mörka händelser.


Här står också Karlfeldt närmare den kulna gråvintern än tidigare. Vintern kom tillbaka i helgen med snö och kyla. Vad man än tycker om det så måste det erkännas att det är vackert. Och vackert inspirerar till dikter tycker jag. Det var i alla fall med den tanken jag hamnade i veckans skrivutmaning och började leta efter Tranströmer i bokhyllan.


När jag blev pensionär efter år inom näringslivet så drog som pensionär söderut med hustrun efter drygt år i vinterns snöyra. Dock kommer jag hem till det vackra Sverige när det börja våras. Ingenting kan mätas med den nordiska våren och försommaren.


Men jag kan inte stå ut med mörkret under vintern. Det är så otroligt vackert väder idag, vi går ut i solen och ser hur vackert det är, vi känner hur solen värmer i ansiktet, vi känner på snön, en del ligger i snön, vi lyssnar på fåglarnas sång, vi snusar om det redan är vår i luften. En stilla stund av begrundan.


Rolf Knutsson har botaniserat bland gamla och nya favoriter och ger tips om vackra ord att ge bort i julklapp, eller helt enkelt att glädja sig själv med! Barfrost handlar om den vinter jag vill ha. Lite kallt, soligt, men utan snö. Inga vackra ljus Kvällen börjar tidigt nu Mörkret sänker sig Allting är grått mörkt vått.


Vackra vinterdikter

Ljuset är det centrala i en människas inre hjärta Det har en förmåga att ta bort en stark smärta Glädjen är stor man får en andig känsla i sin själ För den här vackra tradition gör så vi mår riktigt väl. Det är vackert att skåda när kärleken får en framtoning. Du vackra röda löv När jag ser dig, vet jag att det är höst Du gnistrande gran När jag ser dig, vet jag att det är vinter Du kalla bäck med smältande is När jag ser dig, vet jag att det är vår.


Du lilla fågel, jag älskar ditt kvitter När jag ser dig blir jag glad Du lilla katt som går längs trottoaren När jag ser dig, vill jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg