måndag 9 november 2020

Vad är kärlek för dig

Jesus är en bild av kärlek för mig, han älskade alla när han levde på jorden, han visade kärlek till alla. Så vill jag också göra, jag vill leva som han, det är min längtan. Jag skulle vilja uppmana dig till att kolla igen på de ord som jag skrev ovan, (det som står i fetstil) Reflektera lite över det, och tänk över de orden. Vad är kärlek mellan könen, om inte hormoner?


Våldsam, världsomvälvande förälskelse som får en att offra alldeles för mycket och sedan stå där utblotta bildligt talat-Nån sorts kärlek som växt fram av att kommunikationen och relationen fungerar så jäkla bra. Exakt så känner jag för min man.

Eller, det är så nära man kan beskriva känslorna i ord. Till och med när jag irriterar mig på honom så känns det så, det är vad jag kallar kärlek. Linnea är Linnea Lundholm som är en av mina idoler! Cool, Grym, Nyfiken, Entusiastisk, Varm och Spontant - Allt är hon Mänskligt Hjärta september skapar vi återigen ett mänskligt hjärta. Och det fortsätter, för när Linnea publicerar bilder och våra svar på instagram så får det oss att fundera över andras svar och att dom svaren ofta finns hos oss alla också.


Kärlek är att börja med sig själv! Känslan och upplevelsen är olika för olika personer och kan variera från var gång man blir kär. Det finns många olika slags kärlek.


Föremålet för ens kärlek behöver inte vara en annan person, du kan älska en hund eller katt precis lika mycket som en människa.

Det kan vara svårt att tro på kärleken efter en längre tid som singel. Många som har blivit lämnade eller har haft svårt att komma över sitt ex kan tycka att kärlekslivet känns hopplöst. Hur ska man våga ta steget till att börja dejta på nytt? Att älska innebär för mig, vänskap, gemenskap och tillit.


Nu tänker du säkert att det är precis vad man känner för vissa speciella kompisar, och det är det. Men skillnaden mellan en kompis och en partner är den fysiska relationen, alltså sex. Till att börja med så skiljer vi på känslor och lust. Lust handlar mer om belöning och drift.


Det är samtidigt lite komiskt med kärlek. Vi vet vad det är och hur det känns, men vi kan sällan förklara känslan. The next video is starting stop. Terapisnack är ett psykologiforum för dig som har frågor om psykoterapi, panikångest, självkänsla, relationsproblem, relationsbekymmer, otrohet, svartsjuka och mycket mer. Som medlem kan du själv ställa frågor och få svar av andra medlemmar som är intresserade av psykologi.


Om jag nu ändå ska vara lite personlig så har jag faktiskt skrivit en bilderbok som heter Den minsta kaninen och kärleken. Där går handlingen ut just på att försöka ta reda på vad kärlek är. I slutet av boken verkar det som om kaninungen har förstått vad kärlek är för just honom. Personligen är det när någon hämtar en kall öl åt en.


Dock så finns det antagligen lika många definitioner för vad kärlek är som det finns människor på denna jord. En fråga som många forskare ställt sig själva är om kärlek är biologisk eller kulturell.

Jag älskar dig inte bara för vad du är men för vad jag är när jag är med dig. Jag tror att kärleken är den grundläggande betydelsen för vår psykiska hälsa och överlevnad. Vi drivs framåt av kärleken. Trots detta så finns det inget ord i världen som är så missbrukat.


Alla vet inte vad kärlek är , men de vet att de vill ha det. Hur kan vi vara så säkra på det? Precis som judarna under Hitlers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg